Μία ιδιαίτερη μαγεία ξεδιπλώνεται, όταν άνθρωποι από διαφορετικές χώρες, κουλτούρες και κοινωνικό υπόβαθρο, συγκεντρώνονται για να συζητήσουν για την έννοια της ισότητας. Ένα πολύ δύσκολο ζήτημα από τη μία, από την άλλη όμως με μεγάλη ομορφιά. Τέτοιου είδους μαγεία βιώσαμε και εμείς, έστω και ψηφιακά, κατά την διάρκεια του πρώτου μας meeting, στο νέο και τόσο απαραίτητο Erasmus+ project μας. Ένα project το οποίο μπαίνει δυναμικά στην μάχη για ψηφιακή ισότητα και το όνομά του είναι DigEqual!
Το πρώτο meeting πραγματοποιήθηκε στις 14 Απριλίου, με παλιούς φίλους να ξαναβρίσκονται σε γνώριμα μέρη, αλλά και χαρούμενα πρόσωπα να γνωρίζονται για πρώτη φορά. Μετά τις, όχι και τόσο απαραίτητες, εισαγωγικές παρουσιάσεις, η συζήτηση ήταν έτοιμη να ξεκινήσει. Μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συζήτηση, σχετικά με τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, τις ψηφιακές δεξιότητες αλλά και την έλλειψη αυτών και φυσικά την μάχη των μαχών. Ο ψηφιακοί διαχωρισμοί και τα αποτελέσματά τους στις ζωές των πολιτών.
Η Ουσία
Αφού λοιπόν οργανώσαμε τα βασικά στοιχεία του project, είχε έρθει η ώρα να αναλάβουμε δράση. Αποτελεσματική δράση. Βουτώντας στα βαθιά νερά του DigEqual, οι συμμετέχοντες από τους 6 οργανισμούς, ανέλυσαν τους στόχους του προγράμματος, τα παραδοτέα του, καθώς και χρονοδιάγραμμα των δραστηριοτήτων που πρόκειται να ακολουθήσουν. Μπορεί να χρειάστηκαν μερικές ώρες, αλλά στο τέλος, είχαμε καταστρώσει ένα σχέδιο για το πώς θα προωθήσουμε τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης σε Ευρωπαίους χρήστες, πώς να θεσπιστεί ως μάθημα σε εκπαιδευτικά κέντρα ενηλίκων στην Ευρώπη, καθώς και πώς θα καταπολεμήσουμε φαινόμενα ψηφιακού διαχωρισμού, καθώς και τα αποτελέσματά του στις ζωές των πολιτών.
Ο όρος ¨ψηφιακός διαχωρισμός¨ αναφέρεται στην πρόσβαση, τις δεξιότητες, καθώς και τα οφέλη που σχετίζονται με την χρήση υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Χωρίζοντάς τα σε διακριτά επίπεδα, αποκαλούμε 1ο επίπεδο ψηφιακού διαχωρισμού την έλλειψη πρόσβασης σε ηλεκτρονικές συσκευές, 2ο επίπεδο ψηφιακού διαχωρισμού την έλλειψη δεξιοτήτων ή και αυτοπεποίθησης ως προς την χρήση των υπηρεσιών αυτών και τέλος το 3ο επίπεδο, το οποίο περιγράφει τα οφέλη που απολαμβάνουν οι χρήστες που χρησιμοποιούν τις προαναφερθείσες υπηρεσίες, σε σχέση με αυτούς που δεν το κάνουν. Αντιμετωπίζοντας λοιπόν τα παραπάνω φαινόμενα καθώς και τα αποτελέσματά τους, το DigEqual γεφυρώνει το υπάρχον χάσμα μεταξύ χρηστών και ψηφιακών υπηρεσιών.
Τέλος, ποιός δρόμος είναι πιο κατάλληλος για να οδηγήσει το άτομο στην ευτυχία και την αυτό-ολοκλήρωση, αν όχι το να είναι ίση προς ίση και ίσος προς ίσο, απολαμβάνοντας τις ίδιες ευκαιρίες στη ζωή.
Η Σύμπραξη
Οι υπέροχοι και δημιουργικοί άνθρωποι πίσω από το DigEqual συμμετέχουν στους ακόλουθους οργανισμούς:
- Polygonal – Ιταλία
- EUROSUCCESS – Κύπρος
- DOMSPAIN – Ισπανία
- p-consulting.gr – Ελλάδα
- Wisamar – Γερμανία
- University of Aveiro – Πορτογαλία
Ομάδες Στόχοι
Ένα πρόγραμμα όπως το DigEqual, αφορά πολλές και πολλούς. Οι άμεσα ενδιαφερόμενοι είναι οι εξής:
Άμεσες
- Εκπαιδευτές ενηλίκων με ελλιπή γνώση και εξειδίκευση σε υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης
- Ενήλικες που βιώνουν τα αποτελέσματα της “ψηφιακής διάκρισης”
- Ενήλικες με δύσκολο κοινωνικό-οικονομικό υπόβαθρο
- Εκπαιδευτικό προσωπικό που ασχολείται με την εκπαίδευση ενηλίκων και την καταπολέμηση ανισοτήτων.
Έμμεσες
- Εκπαιδευτικά κέντρα και οργανισμοί στο πεδίο της καταπολέμησης ανισοτήτων στην εκπαίδευση ενηλίκων
Άλλα ενδιαφερόμενα μέρη
- Φορείς και οργανισμοί στο πεδίο της Δια Βίου Μάθησης
- Λοιποί οργανισμοί εκπροσώπησης ενηλίκων (σωματεία, εκπρόσωποι, κοινωνικά κέντρα)
Παραδοτέα
Μέσα από τις δραστηριότητες του προγράμματος θα δημιουργηθούν τα ακόλουθα:
- Εκπαιδευτικό πρόγραμμα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης για εκπαιδευτές.
Δημιουργία διδακτικής μεθοδολογίας για εκπαιδευτικά κέντρα ενηλίκων, καθώς και τους εκπαιδευτές τους, με στόχο την ενίσχυση και βελτίωση της προσέγγισής τους ως προς τους ενήλικες περιορισμένων δεξιοτήτων. Θα λειτουργεί ως οδηγός για εκπαιδευτές ενηλίκων, με δύο κατευθύνσεις:
- Καταπολέμηση των επιπτώσεων του 2ου – 3ου επιπέδου ‘Ψηφιακού Διαχωρισμού’ (Digital Divide)
- Τρόποι εφαρμογής εκπαιδευτικού υλικού πάνω σε συνήθη σενάρια ηλεκτρονικής διακυβέρνησης
- Εκπαιδευτικό πρόγραμμα με στόχο την ένταξη ενηλίκων σε υπηρεσίες e–government.
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα με δύο κατευθύνσεις:
- Πρόγραμμα προετοιμασίας για εκπαιδευτές, με σκοπό την αποτελεσματική χρήση αφενός online εργαλείων και αφετέρου πρακτικών ίσης πρόσβασης για τους εκπαιδευόμενους.
- Εκπαιδευτικό πρόγραμμα, με στόχο αυτή τη φορά τους εκπαιδευόμενους, και συγκεκριμένα αυτούς με περιορισμένες ψηφιακές δεξιότητες. Βασικός του στόχος είναι καθημερινά σενάρια ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, ώστε να ¨επιμορφώσει ¨ τον χρήστη πάνω στα ψηφιακά δικαιώματά του, αλλά και πως να τα ασκήσει.
- Διαδραστική εφαρμογή προσομοίωσης ψηφιακών υπηρεσιών
Ανάπτυξη ενός εκπαιδευτικού ηλεκτρονικού παιχνιδιού, μέσω του οποίου οι χρήστες θα μπορούν να συγκρίνουν το πως είναι η καθημερινή τους ζωή, με και χωρίς τα οφέλη που προσφέρει η ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Θα χρησιμοποιηθούν γνώριμα, καθημερινά σενάρια, τα οποία θα συμβάλουν στην ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης του χρήστη, καθώς και στην αποβολή αρνητικών συναισθημάτων που σχετίζονται με τη χρήση e-services.
Κάνοντας την επιλογή
Ένα ιερό μονοπάτι ξεδιπλώνεται μπροστά μας· ένα μονοπάτι σεβασμού, συνύπαρξης και ισότητας, που γεφυρώνει διαφορές, διαφορετικές ομάδες, γεφυρώνει εν τέλει εμάς τις ίδιες και τους ίδιους. Αν και μερικές φορές η απόφαση μας παρουσιάζεται ως δύσκολή, εμείς έχουμε κάνει την επιλογή μας εδώ και πολύ καιρό. Θα χτίσουμε έναν κόσμο που μας χωράει όλες και όλους.
Περισσότερα σύντομα! Μείνετε μαζί μας!