Η εκμάθηση ξένων γλωσσών αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της εκπαίδευσης, αλλά για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, δυσγραφία, ΔΕΠΥ), η διαδικασία μπορεί να είναι απαιτητική. Η πολυαισθητηριακή προσέγγιση προσφέρει μια καινοτόμο λύση που εστιάζει στη χρήση πολλών αισθήσεων κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας, διευκολύνοντας την κατανόηση και την απομνημόνευση. Το έργο FOCUS ενσωματώνει αυτήν τη μεθοδολογία, παρέχοντας στους εκπαιδευτικούς, τρόπους για να μάθουν πώς να υποστηρίζουν αυτούς τους μαθητές αποτελεσματικά.
Στην πολυαισθητηριακή μάθηση χρησιμοποιούμε ταυτόχρονα πολλές αισθήσεις – όραση, ακοή, αφή, ακόμα και κίνηση – για να ενισχύσουμε την εκπαιδευτική εμπειρία. Στη διδασκαλία ξένων γλωσσών, αυτή η προσέγγιση μπορεί να περιλαμβάνει οπτικά ερεθίσματα (χρώματα, εικόνες, βίντεο), ακουστικά ερεθίσματα (ήχους, τραγούδια, ηχητικές οδηγίες), κινητικές δραστηριότητες (χειροτεχνίες, παιχνίδια με σωματική δραστηριότητα), αφή (χρήση αντικειμένων). Η μέθοδος αυτή βοηθά τα παιδιά να απορροφήσουν τη γνώση μέσω διαφορετικών καναλιών, μειώνοντας το άγχος και τις απογοητεύσεις που συχνά προκύπτουν από την παραδοσιακή διδασκαλία.
Στο έργο FOCUS, σκοπός μας είναι οι δάσκαλοι ξένων γλωσσών δημοτικού να αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνουν όλους τους μαθητές τους ανεξαρτήτως ικανοτήτων. Τα παιδιά δημοτικού είναι ιδιαίτερα δεκτικά σε πολυαισθητηριακές μεθόδους λόγω της φυσικής τους περιέργειας και του παιχνιδιού ως μέσου μάθησης. Ειδικότερα, για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες η χρήση διαφορετικών αισθήσεων τους βοηθά να διατηρούν πληροφορίες πιο αποτελεσματικά καθώς τα πολύπλευρα ερεθίσματα κρατούν το ενδιαφέρον τους ζωντανό, ειδικά σε μαθητές με διάσπαση προσοχής.
Στο εκπαιδευτικό υλικό που θα περιλαμβάνει η επερχόμενη Βάση Δεδομένων του έργου FOCUS, οι ενδιαφερόμενοι δάσκαλοι όπως και οι γονείς και τα ίδια τα παιδιά θα μπορούν να πλοηγηθούν ανάμεσα σε πλήθος πολυαισθητηριακών μεθόδων έτσι ώστε να ανακαλύψουν εκείνη ή εκείνες που ταιριάζουν στους ίδιους και στις ξεχωριστές ικανότητες και τρόπους μάθησης του κάθε μαθητή. Επιπλέον, στο επόμενο παραδοτέο έργο μας, οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να μαθαίνουν μέσω διαδικτυακών παιχνιδιών αξιοποιώντας έτσι την πολυαισθητηριακή μάθηση στο έπακρο.
Η πολυαισθητηριακή μάθηση αποδεικνύεται ιδιαίτερα αποτελεσματική για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, καθώς προσαρμόζεται στις μοναδικές ανάγκες κάθε παιδιού. Το έργο FOCUS ενισχύει αυτήν την προσέγγιση, προσφέροντας στους εκπαιδευτικούς τα απαραίτητα εργαλεία και υλικό για να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον όπου κάθε μαθητής μπορεί να επιτύχει. Με τη βοήθεια της επερχόμενης βάσης δεδομένων “FOCUS in Practice”, η συμπεριληπτική εκπαίδευση στις ξένες γλώσσες γίνεται πραγματικότητα.