Μαθησιακές Δυσκολίες & Ειδική Αγωγή

Οι μαθησιακές δυσκολίες αφορούν ένα μεγάλο κομμάτι των παιδιών της χώρας μας. Δεν είναι κάτι κακό, απλά είναι κάτι διαφορετικό. Και σαν κάτι διαφορετικό απαιτεί και διαφορετικό χειρισμό από εκπαιδευτικούς και γονείς. Αυτός ο χειρισμός είναι ευρέως γνωστός και ως Ειδική Αγωγή στα σχολεία μας.

Ειδική Αγωγή

Η ειδική αγωγή (βλέπε και νόμο 3699/2008 ως «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση») αναφέρεται στις υπηρεσίες που παρέχονται από τους εκπαιδευτικούς στους μαθητές, που χρίζουν παροχής ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών.  Είναι υποχρεωτική και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης. Για να διαγνωσθεί ένα άτομο  με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θα πρέπει να εξεταστεί και να λάβει την αντίστοιχη γνωμάτευση από τα Κ.Ε.Δ.Δ.Υ (την Ειδική Διαγνωστική Επιτροπή Αξιολόγησης (ΕΔΕΑ) και τα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα (ΙΠΔ) άλλων Υπουργείων που είναι πιστοποιημένα από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων). Τις υπηρεσίες αυτές τις παρέχουν ειδικοί εκπαιδευτικοί.

Μαθησιακές δυσκολίες

Οι μαθησιακές δυσκολίες δεν έχουν σχέση με την νοημοσύνη ενός παιδιού. Προέρχονται από μια διαφορετικότητα στον εγκέφαλο που επηρεάζει τη λήψη και την επεξεργασία μιας πληροφορίας. Η νοημοσύνη του συγκεκριμένου παιδιού είναι συνήθως μέσου όρου ή πάνω από τον μέσο όρο. Παρόλα αυτά, υπάρχει απόσταση ανάμεσα στο τι θα μπορούσε να πετύχει με βάση το επίπεδο νοημοσύνης του και στο τι πραγματικά πετυχαίνει.

 Γονείς

Οι γονείς, όταν ανακαλύπτουν ή ενημερώνονται από τους δασκάλους πως υπάρχει μια δυσκολία στην μαθησιακή ανάπτυξη του παιδιού τους, νιώθουν αμήχανα ή άβολα. Κάποιοι μάλιστα το αρνούνται και το παραβλέπουν. Αυτό οφείλεται στο ότι δεν γνωρίζουν πως οι μαθησιακές δυσκολίες δεν είναι κάτι κακό, είναι κάτι που συμβαίνει. Είναι απαραίτητο για τους γονείς να μην ξεχνούν πως ο τρόπος που συμπεριφέρονται έχει την μεγαλύτερη επίδραση στην εξέλιξη των παιδιών τους.

Ειδική Αγωγή

Η ύπαρξη της Ειδικής Αγωγής στα σχολεία είναι απαραίτητη. Δυστυχώς, τα ελληνικά σχολεία υστερούν σε αυτό το κομμάτι. Φαίνεται όμως, ότι αυτό θα αλλάξει. Στα άμεσα σχέδια της κυβέρνησης είναι 4.500 νέες προσλήψεις στην Ειδική Αγωγή. Εκπαιδευτικοί δηλαδή με ειδική γνώση, μεταπτυχιακό ή PhD τίτλο στην Ειδική Αγωγή. Αυτοί θα ενσωματωθούν στο δυναμικό των σχολείων μας προκειμένου να ομαλοποιηθεί η λειτουργία των τάξεων που περιλαμβάνουν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.

Η ύπαρξη εκπαιδευτών, με την κατάλληλη γνώση και υποδομή ώστε να αντιμετωπίσουν και στηρίξουν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, είναι απαραίτητη.

Τι λείπει;

Πώς όμως μπορούν να εντοπίσουν συμπτώματα μαθησιακών δυσκολιών, απλοί εκπαιδευτικοί; Σε μια συζήτηση που είχαμε με εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας στην περιοχή μας, έγινε σαφής η ανάγκη για την μετεκπαίδευσή τους σε συμπτώματα καθώς και σε τεχνικές  για τον εντοπισμό των συμπτωμάτων, προκειμένου να έχουν άποψη για το θέμα. Ο έλεγχος φυσικά θα παραμείνει στους ειδικούς και τις αντίστοιχες επιτροπές. Αυτό όμως που θα βελτίωνε απόλυτα την ομογενοποίηση και αποτελεσματική λειτουργία μιας τάξης θα ήταν η γνώση του εντοπισμού των συμπτωμάτων.

Το MagicSens και οι Μαθησιακές Δυσκολίες

Αυτήν την ανάγκη προσπαθεί να καλύψει το MagicSens. Ένα Ευρωπαϊκό Έργο, χρηματοδοτούμενο από το Erasmus+, που στοχεύει στην ενίσχυση των δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα στην ενίσχυση και αναβάθμιση των απαραίτητων δεξιοτήτων προκειμένου να εντοπίσουν, στηρίξουν και τέλος να βοηθήσουν μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών θα γίνει μέσω μιας εκπαιδευτικής πλατφόρμας, που θα παρουσιάζει τεχνικές, καλές πρακτικές με διαδραστικά εργαλεία, προκειμένου να επεκτείνουν τη γνώση τους, γύρω από τις μαθησιακές δυσκολίες . Την πλατφόρμα αυτή θα δημιουργήσει η p-consulting.gr.