Οι μαθητές σήμερα χαρακτηρίζονται από μια ιδιαίτερη ετερογένεια, ως προς την επίδοση, το επίπεδο των ικανοτήτων και δυνατοτήτων και το ατομικό ενδιαφέρον για μάθηση. Ο αριθμός των μαθητών που απομπλέκονται από τις δραστηριότητες της τάξης και που παρουσιάζουν ανεπιθύμητη συμπεριφορά και απουσία ενδιαφέροντος, ολοένα και αυξάνεται. Είναι σημαντικό οι μαθητές να συνδεθούν με το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον του σχολείου. Για να επιτευχθεί αυτό, είναι αναγκαίο να αυξηθεί η συμμετοχή τους στην τάξη. Η συμβολή των εκπαιδευτικών είναι απαραίτητη σε αυτή τη διαδικασία. Τα κίνητρα διαφέρουν από μαθητή σε μαθητή, οι εκπαιδευτικοί όμως είναι αυτοί που μπορούν να τους κάνουν να αποκτήσουν θετική στάση στη νέα γνώση.
Ο ρόλος των εκπαιδευτικών στην μαθησιακή διαδικασία
Βασική προτεραιότητα των εκπαιδευτικών είναι η ενεργοποίηση των κίνητρων για μάθηση των παιδιών. Γνωρίζουν πόσο σημαντικός είναι ο δικός τους ο ρόλος στη συμμετοχή των μαθητών. Οι εκπαιδευτικοί καταβάλλουν προσπάθειες για να ενεργοποιήσουν και να δραστηριοποιήσουν τους μαθητές, αλλά συχνά αντιμετωπίζουν προβλήματα. Κύρια πρόκληση για αυτούς είναι η ενεργή συμμετοχή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία. Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να κινητοποιήσουν ταυτόχρονα τόσο τους μαθητές με χαμηλά επίπεδα ενδιαφέροντος, όσο και τους μαθητές με αυξημένες γνωστικές απαιτήσεις. Είναι δεδομένο πλέον, πως ο παραδοσιακός τρόπος διδασκαλίας είναι αναποτελεσματικός και επιδρά αρνητικά στη συμμετοχή των μαθητών. Προκειμένου να το αλλάξουν, αναζητούν νέους και ελκυστικούς τρόπους και μεθόδους, που θα δημιουργήσουν τις κατάλληλες συνθήκες μάθησης.
Τι είναι το έργο ProLearn;
Το Ευρωπαϊκό έργο Erasmus+ ProLearn έχει διάρκεια 36 μήνες και υλοποιείται από έξι οργανισμούς της Πολωνίας, Κύπρου, Ελλάδας, Ιταλίας και Ρουμανίας. Σκοπός του έργου είναι η ενίσχυση της μαθησιακής διαδικασίας και των γνωστικών ικανοτήτων των παιδιών, μέσω ολιστικών προσεγγίσεων και καινοτόμων μεθόδων. Οι γνωστικές ικανότητες των παιδιών θα μεγιστοποιηθούν και η πρόωρη εγκατάλειψη από τα σχολεία θα μειωθεί, μέσω της επιτάχυνσης της διαδικασίας μάθησης.
Απαραίτητη για την αύξηση του μαθησιακού αποτελέσματος είναι η ενεργή συμμετοχή του μαθητή.