Τον Απρίλιο και Μάιο του 2024, στο πλαίσιο του έργου FOCUS, η p-consulting διεξήγαγε σειρά συνεντεύξεων και ενός focus group με δασκάλους ξένων γλωσσών με εμπειρία στη διδασκαλία μαθητών 6-12 ετών με μαθησιακές δυσκολίες. Οι συνεντεύξεις σημαίνουν την ολοκλήρωση της έρευνάς μας η οποία διεξήχθη για τη δημιουργία μιας βάσης δεδομένων με χρήσιμες πληροφορίες και βέλτιστες πρακτικές. Το έργο μας, FOCUS, σκοπεύει στην αναβάθμιση των γνώσεων και μεθόδων των δασκάλων ξένων γλωσσών σε μαθητές Δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες για τη δημιουργία συμπεριληπτικών τάξεων.
Οι συζητήσεις μας με τους επαγγελματίες εκπαίδευσης κινήθηκαν στο πλαίσιο των δικών τους εμπειριών σε σχέση με τη διδασκαλία μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες. Πιο συγκεκριμένα, μοιράστηκαν μαζί μας τις μεθόδους διδασκαλίας και συμπερίληψης, τα τεχνολογικά εργαλεία που χρησιμοποιούν, τους τρόπους αντιμετώπισης των συναισθηματικών μεταβολών των μαθητών με δυσκολίες, καθώς και ιστορίες επιτυχίας μαθητών που αρίστευσαν παρά τις δυσκολίες τους. Παράλληλα, μας εξέφρασαν την άποψή τους ως προς τις επαγγελματικές ευκαιρίες που θα τους βοηθούσαν να διεξάγουν με ακόμα καλύτερα αποτελέσματα το μάθημά τους όπως και κάποιες γενικές σκέψεις σε σχέση με τη συμπερίληψη, τις μαθησιακές δυσκολίες καθώς και το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα.
Δύο από τα κυριότερα σημεία στα οποία στάθηκαν όλοι οι δάσκαλοι ήταν ότι:
- τα παιδιά με δυσκολίες μπορούν πραγματικά να κατακτήσουν μια ξένη γλώσσα αρκεί να διδάσκονται από εκπαιδευτικούς οι οποίοι να έχουν τη θέληση να προσαρμόσουν τις μεθόδους τους σε εκείνα χωρίς να περιμένουν τα παιδιά να προσαρμοστούν στη διδασκαλία τους,
- και ότι εάν οι εκπαιδευτικοί εστιάζουν στα δυνατά σημεία των μαθητών παρά στις «αδυναμίες» τους, κάθε ένας από αυτούς μπορεί να ανθίσει.
Το ερωτηματολόγιο είχε διαμορφωθεί με τρόπο τέτοιο ώστε να αναγνωριστούν οι δυσκολίες και προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι δάσκαλοι ξένων γλωσσών στη διδασκαλία παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες. Σε συνέχεια των συζητήσεων μας, θα ολοκληρώσουμε το πρώτο μέρος του έργου μας καθώς αυτές οι συνεντεύξεις μας έδωσαν απαραίτητες πληροφορίες για τη διαδικτυακή βάση δεδομένων του έργου FOCUS. Αυτό το επερχόμενο ψηφιακό εργαλείο θα είναι γεμάτο με μεθόδους και καλές πρακτικές προς όφελος της δημιουργίας συμπεριληπτικών αιθουσών σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Οι συνεντεύξεις θα αποτελέσουν τη βάση αυτού του εργαλείου εφόσον μας βοηθούν να ξεχωρίσουμε τις ήδη υπάρχουσες επιτυχημένες μεθόδους από τις ελλείψεις και μπορούν να μας βοηθήσουν να λειτουργήσουμε σκοπευμένα.
Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε από καρδιάς τις κυρίες Ράνια Σπυριδάκου, Ναζέλα Τσαμπασιάν, Αμαλία Γεωργέλου, Ευτυχία Παπαλεξοπούλου, Αγάπη Δενδάκη, Ειρήνη Παπακαμμένου, Τύνα Κωνσταντοπούλου, Χριστίνα Βερώνη, Κέλλυ Τσόγκα και τον κύριο Δημήτρη Κουνιάκη για τη συμμετοχή και συνεισφορά τους στο έργο FOCUS και για τη χείρα βοηθείας που προσέφεραν στη διαμόρφωση της μελλοντικής εκπαίδευσης ξένων γλωσσών.