Το έργο KEYS! και σημασία του, για τους Ουκρανούς μετανάστες

Το έργο KEYS!, αποτελεί ένα έργο υψίστης σημασίας, ειδικότερα την παρούσα χρονική στιγμή που η Ουκρανική Κρίση βρίσκεται στην κορύφωσή της. Η Ρωσική εισβολή, στην Ουκρανία, αυξάνει ,ολοένα και περισσότερο, το κύμα των μεταναστών σε ολόκληρη την Ευρώπη. Αυτή την στιγμή, ο αριθμός των προσφύγων/μεταναστών από την Ουκρανία, στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συνεχώς αυξάνεται.

Είναι όμως η Ευρώπη έτοιμη να υποδεχτεί και να ενσωματώσει τους μετανάστες επιτυχώς;

Έχουμε αναρωτηθεί πως η ενσωμάτωση αυτή, θα γίνει με επιτυχία; Πως οι πρόσφυγες/ μετανάστες, θα έχουν όλα τα εφόδια, τόσο στην κοινωνική ένταξη αλλά και στην εκπαίδευση; Τι συμβαίνει στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) σε πρόσφυγες και μετανάστες;

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει άμεσα να αναγνωρίσει τη μεγάλη σημασία του να έχουν όλοι οι εκπαιδευόμενοι μετανάστες/πρόσφυγες τη δυνατότητα:Το έργο KEYS!

  • μακράς σταδιοδρομίας,
  • δια βίου μάθησης,
  • βιώσιμης απασχόλησης και
  • κοινωνικής ένταξης.

Όλα τα παραπάνω αποτελούν τα βασικά σημεία του έργου KEYS!. Για αυτόν λοιπόν, το λόγο το KEYS! έχει να επιτελέσει ένα πολύ δύσκολο και συγχρόνως πολύ σημαντικό έργο. Το KEYS! έχει σκοπό να ομογενοποιήσει τις συνθήκες εκείνες, που απαιτούνται, για την ομαλή ένταξη των μεταναστών, στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ).

Τι συμβαίνει στον τομέα της ΕΕΚ των μεταναστών/προσφύγων από την Ουκρανία;

Πόσο σημαντική είναι η ένταξη των Ουκρανών προσφύγων/μεταναστών στην ΕΕΚ; Τι κάνουν οι χώρες της Ευρώπης, για την ένταξη τους; Έχουν λάβει τα απαραίτητα μέτρα; Πως θα αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις του πολέμου;

Τα μέλη του ReferNet, του δικτύου ιδρυμάτων που δημιουργήθηκε από το Cedefop, συζήτησαν , στις αρχές Απριλίου, σχετικά με τους τρόπους αντιμετώπισης των επιπτώσεων του πολέμου, στον τομέα της ΕΕΚ.

Το έργο KEYS! και σημασία του, για τους Ουκρανούς μετανάστεςΣτο φόρουμ αυτό, βρέθηκαν περίπου 80 εκπρόσωποι της ΕΕΚ, από τα κράτη μέλη της ΕΕ, την Ισλανδία και τη Νορβηγία και συζήτησαν τις τελευταίες εξελίξεις. Επιπλέον αντάλλαξαν πληροφορίες, συμπεριλαμβανομένων των τρόπων αντιμετώπισης και των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία, στον τομέα της ΕΕΚ.

Οι εκπρόσωποι, παρουσίασαν τις τελευταίες πληροφορίες για την κατάσταση που επικρατεί στις χώρες τους. Οι πληροφορίες αυτές, αφορούν τα υποστηρικτικά μέτρα που ελήφθησαν ή θα ληφθούν, για την πρόσβαση των μεταναστών/ προσφύγων, από την Ουκρανία στην ΕΕΚ, στην εκπαίδευση και στην αγορά εργασίας.

Σημεία των αναφορών του ReferNet στις χώρες των εταίρων του KEYS!

Ας δούμε κάποια βασικά σημεία της αναφοράς του ReferNet, στον τομέα της εκπαίδευσης και της ΕΕΚ. Παρακάτω, αναφέρονται πληροφορίες και βασικά σημεία, συγκεκριμένα για τις χώρες προέλευσης των εταίρων του έργου KEYS!. Η σύμπραξη του έργου, αποτελείται από 10 εταίρους, οι οποίοι προέρχονται από 9 διαφορετικές χώρες.

Τι μέτρα έχουν ληφθεί ή θα ληφθούν, σύμφωνα με την αναφορά του ReferNet, για τους Ουκρανούς σπουδαστές; Τι συμβαίνει στις χώρες από όπου προέρχονται οι εταίροι;

  1. Στην Φινλανδία (Εταίρος Axxell Utbildning AB) :
    • Υπάρχει δωρεάν δικαίωμα υποβολής αίτησης για πρόσβαση στην ΕΕΚ, η οποία δεν απαιτεί κάποιο συγκεκριμένο καθεστώς ή ιθαγένεια.
    • Η εκπαίδευση των σπουδαστών ΕΕΚ, που λαμβάνουν προσωρινή προστασία, χρηματοδοτείται στο πλαίσιο του προγράμματος για την εκπαίδευση και τον πολιτισμό.
  1. Στην Ολλανδία (Εταίρος Stichting Regionaal Opleidingencentrum Zuidholland Zuid (da Vinci College)):
    • Οι Ουκρανοί φοιτητές (16+ ετών), μπορούν να ενταχθούν σε πρόγραμμα σπουδών ΕΕΚ.
    • Ορισμένοι φορείς ΕΕΚ, τους προσφέρουν μαθήματα ολλανδικών.
    • Η πρακτική άσκηση, είναι δυνατή (εφόσον ισχύει η Οδηγία Προσωρινής Προστασίας και εάν ο εργοδότης, ο ασκούμενος και το ινστιτούτο κατάρτισης υπογράψουν συμφωνία πρακτικής άσκησης.)
  1. Στην Κύπρο (Εταίρος Centre For Competence Development Cyprus (COMCY)):
    • Το Πανεπιστήμιο και το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, θα προσφέρουν υποτροφίες.
    • Το Υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει διαδικτυακά μαθήματα, σύμφωνα με το ουκρανικό εκπαιδευτικό σύστημα, παρέχοντας tablets.
    • Οι μαθητές μπορούν να εγγραφούν σύμφωνα με την καθιερωμένη πολιτική για την ένταξη των παιδιών με μεταναστευτικό υπόβαθρο.
    • Μαθητές εγγράφονται σε σχολεία όπου προσφέρονται προγράμματα για φοιτητές με μεταναστευτικό υπόβαθρο και παρακολουθούν μαθήματα Ελληνικής Γλώσσας.
  1. Στην Ελλάδα (Εταίρος p-consulting.gr):
    • Το Υπουργείο Μετανάστευσης δημοσίευσε δίγλωσσους πόρους (ελληνικά και ουκρανικά). Παρέχεται ένας οδηγός για εκπαίδευση και κατάρτιση και ένα διαδικτυακό πρόγραμμα, για τη διευκόλυνση της οργάνωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας (στα αγγλικά και τα ουκρανικά).
    • Αποφασίστηκε η σύσταση Ευρωπαϊκής Ομάδας Εργασίας, για την υποστήριξη αυτών των μαθητών και φοιτητών και η δημιουργία μιας ψηφιακής πλατφόρμας, η οποία:
      • θα φιλοξενεί αιτήματα από την ουκρανική εκπαιδευτική κοινότητα, που θα αποτυπώνει τις ανάγκες της για εξοπλισμό, εκπαιδευτικό υλικό και τεχνική βοήθεια
      • θα δημιουργήσει έναν μηχανισμό για την κάλυψή των παραπάνω αναγκών, με τη βοήθεια των κρατών μελών, του επιχειρηματικού τομέα, της κοινωνίας αλλά και διεθνών οργανισμών, με παρόμοια εμπειρία και τεχνογνωσία.
  1. Στην Πορτογαλία (Εταίρος AEVA – Associacao Para A Educacao E Valorizacao Da Regiao De Aveiro):
    • Διατίθενται οδηγίες για την ένταξη παιδιών και νέων Ουκρανών στην εκπαίδευση. (Ένα σύνολο κατευθυντήριων γραμμών για σχολεία στην Πορτογαλία)
    • Όλοι οι πολίτες με προσωρινή προστασία, μπορούν να υποβάλουν αίτηση για φοιτητικό καθεστώς έκτακτης ανάγκης για ανθρωπιστικούς λόγους.
    • Η εισαγωγή των φοιτητών δεν υπόκειται σε ποσοτικούς περιορισμούς.
  1. Στην Ισπανία (Εταίροι Centro San Viator και το Calasanz Santurtzi S.L):
    • Διατίθεται εκπαιδευτικό υλικό σε Ισπανικά και Ουκρανικά.
    • Παρέχεται προσωρινή υποδοχή δασκάλων από την Ουκρανία για υποστήριξη μαθητών.
    • Επιταχύνονται οι διαδικασίες αναγνώρισης των εκπαιδευτικών τίτλων και διαπίστευσης επαγγελματικών δεξιοτήτων.
  1. Στην Γερμανία (Εταίρος Internationaler Bund – IB Mitte gGmbH für Bildung und Soziale Dienste Niederlassung Sachsen):
    • Θα παρέχονται θέσεις σε παρόχους ΕΕΚ, με σκοπό την ενσωμάτωση Ουκρανών εκπαιδευτών.
    • Θα διατηρηθούν, δημιουργηθούν και θα επεκταθούν οι συνεργασίες με σχολεία της Ουκρανίας, διατηρώντας επαφή και συνδέσμους με τα Ουκρανικά σχολεία.
  1. Στην Σλοβενία (εταίρος  ACADEMIA, izobrazevanje in druge storitve d.o.o):
    • Γίνεται εγγραφή σε σχολεία υπό τους ίδιους όρους με τους Σλοβένους πολίτες.
    • Ενεργοποιήθηκαν οι εγγραφές κατά τη σχολική χρονιά.
    • Παρέχονται δωρεάν μαθήματα σλοβενικής γλώσσας.
  1. Στην Νορβηγία (Εταίρος Trondheim kommune, Trondheim voksenopplæringssenter):
    • Ενδέχεται να καταργηθεί η απαίτηση γλώσσας.
    • Ενδέχεται να γίνει μετάφραση προγραμμάτων σπουδών.
    • Ενδέχεται να γίνει χαρτογράφηση και αναγνώριση των προσόντων των προσφύγων.

Όπως αποτυπώνεται και παραπάνω, για τις χώρες προέλευσης των εταίρων του KEYS!, κάθε χώρα προσπαθεί να αγκαλιάσει, τους μετανάστες/ πρόσφυγες, από την Ουκρανία, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Στην αναφορά που θα βρείτε αναλυτικά εδώ, αποτυπώνονται τα υποστηρικτικά μέτρα και οι τρόποι αντιμετώπισης των επιπτώσεων του πολέμου, σε πάνω από 25 χώρες της Ευρώπης.

Το έργο KEYS! Στόχοι και εργαλεία για την ένταξη των μεταναστών

Το έργο KEYS! λοιπόν, έρχεται στο προσκήνιο, με σκοπό να βοηθήσει πραγματικά την ουσιαστική ένταξη των προσφύγων/μεταναστών ακόμα και στον τομέα της ΕΕΚ. Το KEYS! στοχεύει:

  • Στην αύξηση του αριθμού των μεταναστών που παρακολουθούν επαγγελματικές καταρτίσεις και αποκτούν πτυχίο ΕΕΚ.
  • Στην ομαλή μετάβαση από την εκπαίδευση γλώσσας/ενσωμάτωσης στα επίπεδα ΕΕΚ 1–3.
  • Στην αύξηση της απασχόλησης των μεταναστών και ενίσχυση της κοινωνικής τους ένταξης.
  • Στην ανάπτυξη των βασικών ικανοτήτων των μεταναστών, ώστε να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις διαφορετικές καταστάσεις επαγγελματικής και προσωπικής ζωής όσον αφορά τη συνέχεια της απασχόλησης.
  • Στην αύξηση της συνεργασίας μεταξύ καθηγητών ξένων γλωσσών, εκπαιδευτών ΕΕΚ και εργοδοτών.

Πως θα επιτευχθεί αυτό;

Το έργο KEYS!, προκειμένου να επιτύχει τα παραπάνω, θα δημιουργήσει μια γκάμα ψηφιακών εργαλείων, τα οποία αποτυπώνονται παρακάτω:Το έργο KEYS! και σημασία του, για τους Ουκρανούς μετανάστες 3

  • Ψηφιακή Εργαλειοθήκη. Η εργαλειοθήκη αυτή, θα βοηθά τους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν τις βασικές ικανότητες των μαθητών, με τρόπο που βοηθά τους μετανάστες να μεταβούν με επιτυχία από την ένταξη/γλωσσική κατάρτιση στην ΕΕΚ.
  • Μαθησιακό ψηφιακό χαρτοφυλάκιο και εικονικό σύστημα υποστήριξης. Η ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου μάθησης και του εικονικού συστήματος υποστήριξης, θα εστιάζει σε βασικές ικανότητες για τους μετανάστες να επιτύχουν να εισέλθουν στην ΕΕΚ.
  • Οδηγό με πλήθος καλών πρακτικών. Στον οδηγό αυτόν, θα γίνει καταγραφή των βέλτιστων πρακτικών και συστάσεων για τους φορείς του τομέα της εκπαίδευσης μεταναστών.

Τα παραπάνω εργαλεία θα παραχθούν από την p-consulting.gr, η οποία έχει μεγάλη εμπειρία στην δημιουργία εκπαιδευτικών ψηφιακών εργαλείων (για ενήλικες ή μη). Τα ψηφιακά εργαλεία αυτά, θα βοηθήσουν έμπρακτα τους μετανάστες/πρόσφυγες στην ομαλή ενσωμάτωσή τους στην ΕΕΚ.

Εάν είσαι πάροχος ή εκπαιδευτής ΕΕΚ, εκπαιδευτής ξένης γλώσσας, εάν έχεις εργαστεί σε χώρο ενσωμάτωσης μεταναστών ή εάν απλά θέλεις να βοηθήσεις:

Γνώρισε περισσότερα για το έργο KEYS! στην σελίδα του εδώ!

Scroll to Top