Σκηνή 1, Λήψη 1η: Το iLearn4Health στην Πάτρα!

Είναι Δευτέρα 30 Μαΐου, βρισκόμαστε στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Είναι ένα ζεστό ανοιξιάτικο πρωινό και παράλληλα η μέρα που το iLearn4Health θα αρχίσει να παίρνει συμπαγή μορφή. Η σύμπραξη αποτελείται από 8 οργανισμούς, προερχόμενους από 5 Ευρωπαϊκές χώρες: Το Πανεπιστήμιο Πατρών και εμείς, η p-consulting.gr από την Ελλάδα, ο οργανισμός COMCY και το Δημοτικό σχολείο Αγίας Νάπας – Αντώνη Τσόκκου από την Κύπρο, το συνδικάτο δασκάλων και εκπαιδευτικών FSLI από την Ρουμανία, ο οργανισμός OIC Poland Foundation από την Πολωνία, και φυσικά τα Centro San Viator και Errotu από την Ισπανία. Αφού η ομάδα των 13ων συναντήθηκε, και μετά από 2 μέρες συζητήσεων, αναλύσεων, σχεδιασμού, λίγου παραγωγικού άγχους, καθώς και αρκετών δοκιμών παραδοσιακών ελληνικών συνταγών, μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι η πρώτη συνάντηση του iLearn4Health στέφθηκε με επιτυχία!

Πως ξεκίνησαν όλα

Κανείς ίσως δεν είναι αρκετά ισχυρός ώστε να μην δίνει σημασία στις συμβουλές των γονιών του. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα την εφαρμογή των συμβουλών αυτών, αλλά με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο τριγυρνάνε στο κεφάλι μας. Και όσο και αν μας ενοχλούσαν ως παιδιά, όσο και αν μας έκαναν έξω φρενών, (τις περισσότερες φορές) είχαν δίκιο. Ποια ήταν όμως η νο.1 συμβουλή, που όλοι/ες μας ακούγαμε, κάθε μέρα, όπου και αν βρισκόμασταν, η συμβουλή την οποία οι μεγαλύτεροι μας επαναλάμβαναν ξανά και ξανά, μέχρι που ο εγκέφαλός μας προγραμματίστηκε να την ακολουθεί και να την εφαρμόζει? ¨Πλύνε τα χέρια σου, βούρτσισε τα δόντια σου, ΜΗΝ ΤΡΩΣ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ, φόρα καθαρά ρούχα¨. Οι φράσεις αυτές ξυπνάνε ‘εφιαλτικές’ μνήμες των παιδικών μας χρόνων, γιατί κανείς/καμία μας δεν ήθελε υπακούσει σε κάτι που θα έβαζε φρένο στην διασκέδαση και την παιδική μας ανεμελιά.

Και εκτός αυτού, το θέμα της υγείας και των κανόνων υγιεινής, ήταν το τελευταίο που ενδιέφερε τον/την οποιοδήποτε/οποιαδήποτε εκείνα τα χρόνια. Απλά δεν άξιζε τον χρόνο μας, να ανταλλάξουμε περιπέτεια και φαντασία, με βαρεμάρα και κανόνες. Και ίσως έτσι πρέπει να είναι. Πως αλλάζουν όμως οι εποχές και γινόμαστε σήμερα μάρτυρες μιας περιόδου που έχει έρθει για να συγκρουστεί με την αθώα αντίληψη που είχαμε ως παιδιά για τον κόσμο. Είναι ακόμα γεγονός βέβαια ότι τα παιδιά είναι το φως του κόσμου και έχουν την απάντηση για όλα. Και για θέματα με τα οποία χρειάζονται λίγη βοήθεια, το iLearn4Health είναι εδώ!

Το iLearn4Health στην Πάτρα!

Και ο νέος κόσμος της πανδημίας όχι μόνο ανάγκασε ολόκληρη την ανθρωπότητα να επανεξετάσει έννοιες όπως η υγεία και η προσωπική υγιεινή, καθώς και τα μέτρα προστασίας που πλέον τις συνοδεύουν, αλλά γαλουχεί με αυστηρότητα μία νέα γενιά πάνω στις έννοιες αυτές. Παιδιά που δεν είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον κόσμο και τους τρόπους του πριν την πανδημία. Ανακαλύπτουν την ζωή και την ομορφιά της χωρίς να αποχωρίζονται τις μάσκες τους, αδυνατούν να δουν τους φίλους ή και τους συγγενείς τους ακόμα, υπό φυσιολογικές συνθήκες. Μία γενιά που καλείται να συμπεριφερθεί με υπευθυνότητα που θα περίμενε κανείς από ενήλικες, στο σημείο του δυνατού, και να βιώσει εμπειρίες και δραστηριότητες στον ψηφιακό πλέον κόσμο.

Η εκπαιδευτική διαδικασία, η συνύπαρξη και η παρέα με φίλους/ες, χόμπι και δραστηριότητες είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου, στο πως και σε ποιο βαθμό έχει ψηφιοποιηθεί η καθημερινή ζωή των τελευταίων γενεών. Και όπως εύκολα φαντάζεται κανείς, μία ηλικία κατά την οποία καλλιεργείται η αμφισβήτηση και το άτομο ξεκινάει να εξερευνά τον κόσμο, δεν συνεργάζεται αρμονικά με κανόνες και προσταγές, ειδικά όταν αυτά επιβάλλονται. Αναγνωρίζοντας λοιπόν όλα τα παραπάνω και στοχεύοντας παράλληλα στο να απαντήσει στις ερωτήσεις που επιθετικά έθεσε μία πανδημία που αλλάζει τον κόσμο μας, το iLearn4Health πήρε σάρκα και οστά.

Το Kick – Off Meeting

Μέρα 1η: Με τα παραπάνω να έχουν καταλάβει σημαντικό χώρο στην σκέψη μας, και αφού δημιουργήσαμε ένα πλάνο δράσης σχετικά με τους στόχους του έργου, δόθηκε το εναρκτήριο λάκτισμα. Η ατζέντα της συνάντησης συμπεριλάμβανε οτιδήποτε είναι απαραίτητο για ένα έργο τέτοιου βεληνεκούς, καθώς επίσης και τον ορισμό στόχων σχετικά με τις δράσεις και τα παραδοτέα που έπονται. Η πρώτη μέρα ξεκίνησε με μία συζήτηση πάνω στην σφαιρική εικόνα του iLearn4Health, με τους συμμετέχοντες να αναλύουν τους στόχους, τις δράσεις και τα παραδοτέα του έργου. Μετά την εισαγωγή στα βασικά σημεία, βουτήξαμε στα βαθιά.

Παρουσιάστηκαν λεπτομερώς τα 3 παραδοτέα του έργου: Το ‘Ηλεκτρονικό Διαγνωστικό Εργαλείο’, τα ‘Ψηφιακά Εκπαιδευτικά Παιχνίδια’ που θα αναπτυχθούν, και το ‘Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για την προώθηση της Υγείας στην Εκπαίδευση’, το οποίο θα εστιάζει στην εκπαίδευση δασκάλων στα παραπάνω ζητήματα καθώς και στα εργαλεία που θα δημιουργηθούν.

Το iLearn4Health στην Πάτρα!

Μέρα 2η: Την 2η μέρα της συνάντησης και με την χειροπιαστή πρόοδο της προηγούμενης να μας δίνει ώθηση, οι εταίροι συζήτησαν για το ‘Σχέδιο Διαχείρισης Ρίσκων’, το οποίο και περιλαμβάνει ρίσκα και κινδύνους που πιθανόν προκύψουν κατά τη διάρκεια του έργου, καθώς και τις πρακτικές που θα ακολουθηθούν για την ελαχιστοποίησή τους. Το σημείο ενδιαφέροντος όμως, ήταν οι στρατηγικές πίσω από την προώθηση και διαφήμιση του έργου και των δράσεων του. Με απλά λόγια οι εταίροι συμφώνησαν πάνω στους τρόπους που το iLearn4Health θα γίνει γνωστό στα αντίστοιχα target group. To website του έργου, τα φυλλάδια και οι αφίσες, οι σχετικές δημοσιεύσεις, παράλληλα με ψηφιακές εκπαιδευτικές πλατφόρμες, στοχεύοντας πάντα στην ενημέρωση των ενδιαφερόμενων σχετικά με το έργο.

Σίγουρα δεν ήταν εύκολο· πόσο μάλλον όταν το αντικείμενο είναι τόσο ευαίσθητο και περιλαμβάνει παιδιά. Μετά όμως από μερικές ώρες, με όλες τις προτάσεις και τα σχόλια να έχουν εισακουστεί, καταφέραμε να χαλαρώσουμε για λίγο, γνωρίζοντας ότι το iLearn4Health μας, είχε μόλις κάνει τα πρώτα του βήματα, σε έναν κόσμο διψασμένο για καινοτομία, αλλαγή, και πρόοδο.

Ο στόχος του έργου

Το έργο στοχεύει στην παροχή υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης σε θέματα υγείας, σε σχολεία Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, εφαρμόζοντας την μέθοδο DGBL (Digital Game-Based Learning) και παράλληλα στην εκπαίδευση των δασκάλων πάνω στις θεωρητικές πτυχές του έργου, καθώς και στα ψηφιακά εργαλεία που θα αναπτυχθούν μέσω αυτού. Οι μαθητές θα έχουν την δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με την έννοια της υγείας, καθώς και τις πτυχές του θέματος και ταυτόχρονα οι δάσκαλοι θα εξελίξουν-αναβαθμίσουν τις διδακτικές και παιδαγωγικές τους ικανότητες, μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων και ψηφιακών εργαλείων, τα οποία και θα αναπτυχθούν με τους ίδιους ως γνώμονα.

Παραδοτέα του έργου

  1. Ηλεκτρονικό Διαγνωστικό Εργαλείο με σκοπό τη ανάλυση της αποτελεσματικότητας της μεθόδου DGBL, στην εκπαίδευση παιδιών. Θα είναι διαθέσιμο για όλους τους ενδιαφερόμενους και προσβάσιμο από όλες τις ηλεκτρονικές συσκευές. Στο τέλος της διαδικασίας θα εκδίδεται αυτόματα μία αναφορά με λεπτομέρειες πάνω στα αποτελέσματα.
  2. Ψηφιακά Εκπαιδευτικά Παιχνίδια για την προώθηση ζητημάτων Δημόσιας Υγείας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Ανάπτυξη 6 (έξι) εκπαιδευτικών παιχνιδιών, κατάλληλα για παιδιά 6-12 ετών, βασισμένων στην μέθοδο G.A.M.E.D (diGital educAtional gaMe dEvelopment methoDology). Το κάθε παιχνίδι θα βασίζεται σε μία διαφορετική θεματική, σύμφωνα με τις ηλικίες στις οποίες απευθύνεται: ‘Υγιεινές διατροφικές συνήθειες’ ‘Σωματική άσκηση’, ‘Ατυχήματα και Προστασία’, ‘Στερεότυπα και στίγμα στην Κοινότητα’, ‘Εθισμός στο Ίντερνετ’, ‘Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση και διαπροσωπικές σχέσεις – Η διαφορά των φύλων’. Τα παιχνίδια θα είναι δωρεάν και προσβάσιμα από όλες τις ψηφιακές συσκευές.
  3. Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για την προώθηση της Υγείας στην Εκπαίδευση, μέσω της μεθόδου DGBL. Εκπαιδευτικό πρόγραμμα το οποίο θα εστιάζει σε δασκάλους της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και θα στοχεύει στην εκπαίδευση παιδιών ηλικίας 6-12 ετών πάνω σε θέματα υγείας. Οι εκπαιδευόμενοι θα αναπτύξουν δεξιότητες που θα αφορούν την εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς και την εφαρμογή της μεθόδου DGBL σε αυτή.

Σε ποιους απευθύνεται

Άμεσα

  • Δάσκαλοι και διευθυντές στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
  • Υπεύθυνοι για θέματα υγείας και μέτρα προστασίας σε σχολεία

Έμμεσα

  • Παιδιά 6-12 ετών και γονείς τους
  • Δίκτυα και οργανισμοί δασκάλων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
  • Ειδικοί/επαγγελματίες στην μέθοδο DGBL
  • Ειδικοί/επαγγελματίες στην εκπαίδευση παιδιών
  • Ειδικοί/επαγγελματίες της Δημόσιας Υγείας και της Εκπαίδευσης σε θέματα Υγείας
  • Εκπαιδευτικά Ινστιτούτα
  • Απόφοιτοι τμημάτων Εκπαιδευτικών Επιστημών

Λοιποί ενδιαφερόμενοι

  • Δίκτυα και οργανώσεις γονέων
  • Οργανισμοί προώθησης της Εκπαίδευσης Υγείας
  • Οργανισμοί με αντικείμενο την εκπαίδευση παιδιών
  • Δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς εκπαίδευσης και υγείας
  • Πανεπιστήμια με σχολές Επιστημών Εκπαίδευσης και Ιατρικών επαγγελμάτων

Η σύμπραξη

  1. University of Patras – Ελλάδα
  2. p-consulting.gr – Ελλάδα
  3. COMCY – Κύπρος
  4. Agia Napa Primary School – Antoni Tsokkou – Κύπρος
  5. FSLI – Ρουμανία
  6. OIC Poland Foundation – Πολωνία
  7. Centro San Viator – Ισπανία
  8. Errotu – Ισπανία

Μείνετε συντονισμένοι! Τα καλύτερα έρχονται!

Scroll to Top