Επιστροφή στο μέλλον – Creative Teaching : Virtual Reality

Ανεξίτηλες μνήμες. Ανεξαρτήτως ηλικίας, για όλους και όλες μας, υπάρχουν σίγουρα ταινίες, βιβλία, βίντεο-παιχνίδια, αλλά και τραγούδια, στα οποία αφιερώσαμε τόσο χρόνο ως παιδιά, που αυτά, ως αντάλλαγμα, επέλεξαν να χαραχθούν για πάντα στην καρδιά μας, επιστρέφοντας νοσταλγικά κάθε φορά που ταξιδεύουμε νοητά πίσω στον χρόνο, αναζητώντας τα χρόνια της αθωότητας. Ανάμεσα στα πολλά σενάρια που μας εντυπωσίαζαν και μας καθήλωναν, η σύλληψη του Κόσμου του Μέλλοντος από την pop κουλτούρα των δεκαετιών του 70’s, 80’s και 90’s, είχε ξεχωριστή θέση στο παιδικό μυαλό μας. Η φαντασία μας κάλπαζε στους δρόμους φουτουριστικών πόλεων, όπου ιπτάμενα αυτοκίνητα με ασύλληπτες τεχνολογίες πετούσαν χαοτικά ανάμεσα από πινακίδες νέον. Και φυσικά, η Εικονική Πραγματικότητα. Εκατοντάδες διαφορετικές εκδοχές της.

Άνθρωποι που βίωναν διαφορετικούς κόσμους μέσω των επιβλητικών γυαλιών Εικονικής Πραγματικότητας, ήρωες ταινιών δράσης που περνούν μέσα από διαδικασία εκπαίδευσης στην περιοχή του εχθρού, πολίτες ενός καταδικασμένου πλέον κόσμου να παίρνουν μία ψηφιακή γεύση από τη δόξα της, εδώ και καιρό κατεστραμμένης, γαλαζο-πράσινης μπάλας, ακόμα και ως μορφή ψυχαγωγίας. Και εμείς στεκόμασταν αποσβολωμένοι, δημιουργώντας μέσα στο μυαλό μας μελλοντικούς κόσμους, ανυπομονώντας να ζήσουμε και να επιβιώσουμε μέσα σε αυτούς, όταν επιτέλους γίνουν πραγματικότητα. Η πραγματικότητα όμως μας διέψευσε (για την ώρα).

Λίγες δεκαετίες μετά και ακόμα να δούμε ιπτάμενα αυτοκίνητα, επισκέψεις άλλων πολιτισμών, ή ολογράμματα σε κάθε γωνιά των πόλεων μας. Αυτό που παίρνει σάρκα και οστά όμως μπροστά στα μάτια μας, είναι η Εικονική Πραγματικότητα. Έχοντας δει ποικίλες εφαρμογές της τεχνολογίας, γινόμαστε σήμερα μάρτυρες της πιο ολοκληρωμένης και ‘σοβαρής’ εκδοχής της.

Η Εικονική Πραγματικότητα κάνει μία εντυπωσιακή είσοδο στην εκπαιδευτική διαδικασία, πραγματώνοντας την πολυπόθητη επιστροφή στο μέλλον.

Creative Teaching - Επιστροφή στο μέλλον
Εικονική Πραγματικότητα – Πραγματική Εκπαίδευση

Η καινοτομία στην εκπαίδευση αποτελεί ένα θέμα ανεξάντλητο, πάνω στο οποίο η έρευνα και η πρόοδος δεν τελειώνουν ποτέ. Με απλά λόγια, πώς οι εκπαιδευτικές πρακτικές θα βασίζονται σε ιδέες πρωτότυπες, δημιουργικές και αποδοτικές, αποβάλλοντας παράλληλα τις αρνητικές πτυχές τους. Η Εικονική Πραγματικότητα είναι γεγονός, αγκαλιάζοντας όλες τις παραπάνω έννοιες, εισάγοντας πολλές ακόμη.

Φανταστείτε έναν φοιτητή Ιατρικής, ο οποίος έχει την δυνατότητα να παρακολουθήσει ζωντανά, βήμα-βήμα, μία εγχείρηση, να σταματήσει για λίγο, ή να επιστρέψει λίγα λεπτά πίσω εστιάζοντας σε συγκεκριμένα σημεία, ακόμα και να επέμβει στη διαδικασία, ή μία φοιτήτρια Μηχανολογίας, η οποία θα μπορεί να παίξει με μία σύνθετη μηχανή τελευταίας τεχνολογίας, ώστε να κατανοήσει όλες τις πτυχές της λειτουργίας της. Ο στόχος δεν είναι να καταργηθούν οι παραδοσιακοί τρόποι διδασκαλίας και εκμάθησης, αλλά να βελτιωθούν και να συνεργαστούν με τις ριζοσπαστικές εκπαιδευτικές μεθόδους και τα εργαλεία που το πρόγραμμα Creative Teaching : Virtual Reality (CT : VR) εισάγει στον κόσμο της εκπαίδευσης.

Πρακτικές που παραδοσιακά ήταν εφιάλτης για τους εκπαιδευόμενους, ή ακόμα και μη αποδοτικές, σύμφωνα με τα σύγχρονα εκπαιδευτικά στάνταρ, θα διαμορφωθούν ή ακόμα και θα καταργηθούν, δίνοντας την θέση τους σε καινοτόμες μεθόδους. Ζούμε στο παρόν, με την εκπαίδευση να στοχεύει έτη φωτός μπροστά.

Κοιτώντας μπροστά

Είναι ευνόητο ότι τα κέντρα εκπαίδευσης ενηλίκων, παίζουν καθοριστικό ρόλο στην μελλοντική ζωή των ενηλίκων. Αν και οι δυνατότητες της τεχνολογίας έχουν αλλάξει την καθημερινότητά μας με κάθε δυνατό τρόπο, η εκπαίδευση έχει ακόμη δρόμο ώστε να αφομοιώσει τις δυνατότητες αυτές. Η κρίση της πανδημίας εξέθεσε με τον καλύτερο τρόπο τις αδυναμίες αυτές, δημιουργώντας την ανάγκη για ένταξη ψηφιακών εργαλείων στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Το πρόγραμμα CT : VR στοχεύει στην δημιουργία ριζοσπαστικών και καινοτόμων διδακτικών και μαθησιακών πρακτικών, εισάγοντας την Εικονική Πραγματικότητα στις αίθουσες διδασκαλίας. Μέσω των δραστηριοτήτων του προγράμματος, οι εκπαιδευτές ενηλίκων θα εκπαιδευτούν στην ένταξη της τεχνολογίας στην εκπαίδευση, δημιουργώντας έτσι ένα εκπαιδευτικό σύστημα για όλες/όλους, που όχι μόνο είναι δημιουργικό από την φύση του, αλλά θα επιλύσει και τις αδυναμίες που φάνηκαν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, κατά την πανδημία.

Τα παραδοτέα του Creative Teaching : Virtual Reality

  • Έρευνα πάνω σε εργαλεία κα μεθοδολογίες Εικονικής Πραγματικότητας στην εκπαίδευση ενηλίκων.

Μία αναλυτική έρευνα με υλικό, εργαλεία και καλές πρακτικές από τον κόσμο της Εικονικής/Επαυξημένης Πραγματικότητας (VR/AR), στον χώρο της εκπαίδευσης. Η έρευνα θα οδηγήσει σε μία γενική καταγραφή και αναφορά, βασισμένη στα στοιχεία που θα συγκεντρώσουν όλοι οι εταίροι, με σκοπό να παρουσιαστούν εργαλεία και μέθοδοι που μπορούν να εφαρμοστούν στην εκπαίδευση ενηλίκων.

  • Εικονική Πραγματικότητα: Πρόγραμμα Σπουδών.

Το παρόν πρόγραμμα σπουδών θα διατεθεί ψηφιακά και θα αποτελείται από μία λίστα διαδικασιών κα μεθοδολογιών, σχετικές με την Εικονική Πραγματικότητα σε 3 επίπεδα:

  • οργάνωσης,
  • δασκάλων,
  • συμμετεχόντων.

Θα αποτελεί κατευθυντήρια γραμμή πάνω στις περιπτώσεις διαφορετικών τρόπων εφαρμογής της τεχνολογίας, καθώς και εγχειρίδιο για μελλοντική χρήση από οργανισμούς ή δασκάλους. Θα εφαρμοστούν δημιουργικές πρακτικές εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, όπως αφήγηση ιστοριών, δημιουργία σεναρίων, καθώς και πιο καλλιτεχνικές προσεγγίσεις, βελτιώνοντας έτσι τις ψηφιακές δεξιότητες των εκπαιδευτών, δίνοντας τους παράλληλα την δυνατότητα δημιουργίας των δικών τους εκπαιδευτικών ενοτήτων.

  • CT : VR – Κατευθυντήριες γραμμές με εγχειρίδια χρήσης που θα περιέχουν βίντεο

Οι εταίροι θα συλλέξουν και θα αξιολογήσουν παραδείγματα καλών πρακτικών εφαρμογής τεχνολογιών VR/AR σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, εστιάζοντας στην εκπαίδευση ενηλίκων. Θα πραγματοποιηθεί έρευνα πάνω σε καλές πρακτικές, συγκεντρώνοντας γνώση και πληροφορίες από οργανισμούς και αναγνωρισμένες πηγές που ήδη χρησιμοποιούν την Εικονική Πραγματικότητα στο πρόγραμμα σπουδών τους. Τα αποτελέσματα θα δημοσιευθούν στην πλατφόρμα του προγράμματος. Οι Κατευθυντήριες Γραμμές θα λειτουργήσουν αρχικά ως εκπαιδευτικό υλικό, ενθαρρύνοντας την συμμετοχή εκπαιδευτικών οργανισμών. Η πλατφόρμα του έργου θα περιέχει βίντεο, links, φωτογραφίες, καθώς και άλλο διαδραστικό υλικό, το οποίο θα είναι ελεύθερα προσβάσιμο από όλους.

Ποιους αφορά

Άμεσα

  • Εκπαιδευτές ενηλίκων
  • Φορείς σχετικούς με την εκπαίδευση ενηλίκων
  • Επαγγελματίες/ειδικοί στην εκπαίδευση ενηλίκων
  • Μέντορες
  • Εκπαιδευτικούς στην Δια Βίου Μάθηση

Έμεσα

  • Ενήλικες εκπαιδευόμενοι (φοιτήτριες/φοιτητές, σπουδάστριες/σπουδαστές κλπ.)
  • Συμμετέχοντες σε διαδικασίες Δια Βίου Μάθησης
  • Λοιποί ενδιαφερόμενοι (οργανώσεις εκπαίδευσης ενηλίκων, εκπρόσωποι κοινωνικών εταίρων, εκπρόσωποι επαγγελματιών στην εκπαιδευτική αλυσίδα, πολιτιστικά ιδρύματα κ.α.)

Η Σύμπραξη

  1. Centro San Viator – Ισπανία
  2. Public University of Ptuj – Σλοβενία
  3. p-consulting.gr – Ελλάδα
  4. University for Adult Education of Murska Sobota – Σλοβενία
  5. Greta du Velay – Γαλλία

 

Το μέλλον είναι κοντά! Σύντομα περισσότερα!

Scroll to Top