Η p-consulting.gr και συγκεκριμένα ο Π.Γ. Αναστασόπουλος, είχε την τιμή να φιλοξενήσει την κα. Σοφία Αρβανιτίδου σε μια e-συνέντευξη που αφορούσε την δική της εμπειρία, στο χώρο της Ε.Ε.Κ., με θέμα το φαινόμενο της εγκατάλειψης των σπουδών. Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε στις 22/11/2021 στα πλαίσια του έργου Dropping the Baggage και παρακάτω παρουσιάζονται οι πιο ενδιαφέρουσες πληροφορίες.

Ποια είναι η Σοφία Αρβανιτίδου

20 λεπτά με την Σοφία Αρβανιτίδου 1Η κα. Αρβανιτίδου είναι υποδιευθύντρια στο ΔΙΕΚ Λήμνου. Ταυτόχρονα όμως, είναι πρέσβειρα στο VET TOOLKIT για το φαινόμενο της εγκατάλειψης σπουδών από τους Σπουδαστές ,του CEDEFOP. Έχει αγαστή συνεργασία με τον ΕΟΠΠΕΠ, με το EQUAVET ,έχει μακρά πορεία σε αυτό που ονομάζεται Ευρωπαϊκή συνύπαρξη Ελληνικής και Ευρωπαϊκής πραγματικότητας στο χώρο της εκπαίδευσης.  Αυτό που κάνει την «διαφορά», για την ίδια, είναι η ομαδικότητα, που έχει ως κεντρικό άξονα, σε οτιδήποτε αφορά την δουλειά της. Βάζει πάντα τους σπουδαστές, σε πρώτο ρόλο! Αυτός ήταν και ο λόγος που πραγματοποιήθηκε η παρούσα συνέντευξη σχετικά με το φαινόμενο της εγκατάλειψης των σπουδών.

Το ΔΙΕΚ Λήμνου

20 λεπτά με την Σοφία Αρβανιτίδου 2Το ΔΙΕΚ Λήμνου, είναι ένα ΔΙΕΚ της παραμεθορίου, με διαφορετικές ανάγκες από τα μεγάλα ΙΕΚ του κέντρου και με πολλές προκλήσεις, όπως υπογράμμισε η κα. Αρβανιτίδου. Κατά την διάρκεια του περσινού lockdown, εξ αιτίας του Covid-19,ο φόβος εγκατάλειψης των σπουδών, ήταν αρκετά υψηλός, παρόλα αυτά το ΔΙΕΚ Λήμνου, παρέμεινε σε πολύ καλά νούμερα. Στην περίπτωση του ΔΙΕΚ Λήμνου, σύμφωνα με την κα. Αρβανιτίδου, το φαινόμενο εγκατάλειψης των σπουδών, ήταν περισσότερο έντονο πριν από περίπου 3 χρόνια. Όπου τα τμήματα ξεκινούσαν με 16 άτομα και στο δεύτερο ,κιόλας, εξάμηνο, αριθμούσαν μόλις τα 3.

Γιατί εγκαταλείπουν οι σπουδαστές στη Λήμνο;

Σύμφωνα με την υποδιευθύντρια, κα. Αρβανιτίδου, ο βασικότερος λόγος εγκατάλειψης των σπουδών, ήταν κυρίως, η ελλιπής στοχοθεσία. Πολλοί σπουδαστές, εγγράφονται στα ΔΙΕΚ, μη συνειδητοποιημένα, παρακινούμενοι κυρίως από την οικογένεια. Έτσι, εξ αιτίας της αφοσίωσης που βλέπουν και του πλαισίου που υπάρχει, στο ΔΙΕΚ, επιφορτισμένοι από πολλούς παράγοντες, εγκαταλείπουν τις σπουδές τους.

Παρατηρώντας αυτό το φαινόμενο, προσπάθησε να ενισχύσει το γεγονός, ότι το ΔΙΕΚ Λήμνου, βρίσκεται δίπλα σε αυτούς τους σπουδαστές και μπορεί να τους ενισχύσει και να τους βοηθήσει. Με αυτό τον τρόπο το ΔΙΕΚ Λήμνου κατάφερε, από την διαδικασία αυτή, το 2021, να έχει 6 τμήματα.

Τεχνολογικό υπόβαθρο και αξιοποίηση της τεχνολογίας

Στην συνέχεια της συνέντευξης ο κ. Αναστασόπουλος, έθεσε την ερώτηση εάν το τεχνολογικό υπόβαθρο και η αξιοποίηση της τεχνολογίας θα μπορούσε να αποτελέσει μια λύση μη εγκατάλειψης των σπουδών. Σύμφωνα με την κα. Αρβανιτίδου, η αξιοποίηση της τεχνολογίας, θα είναι ο μόνος τρόπος που θα μειωθεί η διαρροή των σπουδαστών από τα ΔΙΕΚ.

Πολλοί είναι οι σπουδαστές που αποζητούν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και καθώς αυτό προβλέπεται στο νέο νομοσχέδιο, αρκετές θα είναι οι ειδικότητες, που θα μπορούν (εφόσον ο οδηγός σπουδών, το επιτρέπει) να πραγματοποιηθούν και με εξ αποστάσεως παρακολούθηση.

Ο ρόλος του εκπαιδευτή στην εγκατάλειψη των σπουδών

Η κα. Αρβανιτίδου, υπογράμμισε ότι ο εκπαιδευτής αποτελεί καταλυτικό παράγοντα για την συνέχεια των σπουδών. Ο εκπαιδευτής πια, δεν πρέπει να ακολουθεί το δασκαλοκεντρικό μοντέλο, αλλά την αρχή εκπαίδευσης ενηλίκων, με τη συμμετοχική τεχνική. Με αυτό τον τρόπο οι σπουδαστές δεν θα παρακολουθούν μια απλή διάλεξη και το ενδιαφέρον τους, θα μένει «ζωντανό».

Η κατάρτιση των σπουδαστών θα πρέπει να βγαίνει με συνεργασία σπουδαστών και εκπαιδευτών. Η κα. Αρβανιτίδου υπογράμμισε ότι οι εκπαιδευτές του ΔΙΕΚ Λήμνου, ακολουθούν τις αρχές εκπαίδευσης ενηλίκων, με αποτέλεσμα οι σπουδαστές να έχουν ό,τι πραγματικά χρειάζονται από αυτούς.

«Αρνητικό φορτίο»

Σύμφωνα με την κα. Αρβανιτίδου υπάρχουν πολλοί σπουδαστές, οι οποίοι είχαν πολλά εσωτερικά εμπόδια. Θεωρούσαν ότι δεν μπορούν  να τα βγάλουν πέρα, με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και συνεπώς δεν μπορούσαν να συνεχίσουν. Έτσι το ΔΙΕΚ Λήμνου και οι εκπαιδευτές, πραγματοποίησαν πολλές παρουσιάσεις για το πόσο εύκολο είναι το «εργαλείο». Ουσιαστικά, σύμφωνα με την κα. Αρβανιτίδου, η τεχνολογία είναι ένα εργαλείο.

Παρατηρήθηκε επίσης, ότι πολλοί είναι οι σπουδαστές που κουβαλούν εσωτερικά εμπόδια, όπως η λεγόμενη πρότερη σχολική αποτυχία. Σε αυτά τα «εμπόδια», ο εκπαιδευτής παίζει σημαντικό ρόλο, καθώς ο σπουδαστής χρειάζεται ενθάρρυνση, ενίσχυση και καθοδήγηση. Κάτι που αποτελεί και την ουσία του εκπαιδευτικού οργανισμού.

Το ΔΙΕΚ Λήμνου, αποτελείται από 100 περίπου σπουδαστές, έτσι η κα. Σοφία Αρβανιτίδου, είναι σε θέση να τους γνωρίζει όλους προσωπικά. Μπορεί λοιπόν, να ενημερώνει τους εκπαιδευτές για τυχόν «φορτία», όμως, θεωρεί ότι ρόλος του εκάστοτε εκπαιδευτή, είναι να μπορεί να τα αναγνωρίζει από μόνος του, ανάλογα με τις τεχνικές που ακολουθεί.

Προσωπική άποψη εκπαιδευτών με κριτήριο το παρελθόν των σπουδαστών

Σύμφωνα με την κα. Σοφία Αρβανιτίδου, κάποιοι εκπαιδευτές, κυρίως όσοι αναλαμβάνουν καθήκοντα για πρώτη φορά σε ΔΙΕΚ, έχουν την τάση να σχηματίζουν άποψη για τους σπουδαστές με βάση τις επιδόσεις που είχαν στο παρελθόν. Οι εκπαιδευτές του ΔΙΕΚ Λήμνου, ενημερώνονται, πολλές φορές και από την ίδια, για τους στόχους των μαθημάτων και παροτρύνονται να ζητούν την άποψη των σπουδαστών, για τα μαθήματα που παραδίδουν. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται το ανώτερο επίπεδο ποιότητας στην παροχή της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Θα πρέπει να τονιστεί ότι ο κάθε εκπαιδευτής αισθάνεται απερίγραπτη ικανοποίηση, κάθε φορά που ένας σπουδαστής ολοκληρώνει τις σπουδές του, ειδικότερα όταν αυτός ο σπουδαστής δυσκολεύτηκε (για τους δικούς του λόγους).

Ο κ. Αναστασόπουλος και η κα. Σοφία Αρβανιτίδου, ανανέωσαν το ραντεβού τους, προκειμένου να γνωρίσουμε περισσότερα για το φαινόμενο της εγκατάλειψης των σπουδών στη Λήμνο.

Μείνετε συντονισμένοι για περισσότερα!!

Μπορείτε να δείτε ολόκληρη την συνέντευξη εδώ!

Scroll to Top