Το συναίσθημα και η ενέργεια του σπιτιού, του δικού σου χώρου, είναι πάντοτε μαγικά. Και είναι ακόμη καλύτερα όταν στον χώρο αυτόν υπάρχουν γνώριμα πρόσωπα, και όταν οι πόρτες ανοίγουν για άτομα που πλέον θεωρούνται ομάδα. Μετά από σχεδόν έναν χρόνο άλλωστε, οι δεσμοί είναι ισχυροί, δεδομένου ότι οι περισσότεροι είναι παλιοί γνώριμοι.
Ήταν Τετάρτη, λίγες ώρες μόνο μετά το μεσημέρι, και ο καιρός ήταν ακριβώς αυτό που θα περίμενε κανείς από ένα απόγευμα κατά τα τέλη Φεβρουαρίου στην Πάτρα. Πολύ ζεστός, και μάλλον ασυνήθιστα ζεστός για την εποχή θα έλεγε κανείς. Σίγουρα η θερμοκρασία δεν θα επέτρεπε μία ολοήμερη απόδραση στην παραλία, αλλά ακόμη και έτσι, όλα θύμιζαν την παράδοση της σκυτάλης από την άνοιξη προς το καλοκαίρι, μία εικόνα που θα περιμέναμε να συναντήσουμε λίγους μήνες μετά. Είχαμε μόλις λάβει τα πρώτα μηνύματα αφίξεων, καθώς οι πρώτοι επισκέπτες από Σλοβενία και Ισπανία είχαν αρχίσει να καταφθάνουν.
Οι Καιροί Αλλάζουν…Γρήγορα
Χωρίς να μετράμε τα χρόνια που απέχουμε από την εκπαιδευτική διαδικασία, την επίσημη τουλάχιστον, καθώς η εκπαίδευση αποτελεί μία αέναη διαδικασία, μπορούμε να δηλώσουμε με σιγουριά ότι δεν πάει και τόσος πολύ καιρός. Κάποιοι δεν μετράνε τα χρόνια, γιατί αν το έκαναν θα αποκαλυπτόταν το μαγείρεμα που πραγματοποιούν κάθε φορά που πλησιάζουν τα γενέθλιά τους, αλλά ακόμη και έτσι, δεν πάει πολύς καιρός. Τα δεδομένα αλλάζουν με καταιγιστικούς ρυθμούς, και λίγα χρόνια πριν, πιθανότατα ήταν πολλοί λίγοι αυτοί που φαντάζονταν την Εικονική και Επαυξημένη Πραγματικότητα ως κομμάτι της εκπαιδευτικής ρουτίνας τόσο σύντομα, και ότι σήμερα θα εξετάζαμε την πληθώρα των τρόπων που οι τεχνολογίες αυτές μπορούν να φανούν χρήσιμες στην Εκπαίδευση Ενηλίκων. Κι όμως. Οι εκπαιδευτικές πρακτικές και μέθοδοι έχουν εξελιχθεί εντυπωσιακά, αφομοιώνοντας στον δρόμο τους όλα εκείνα τα τεχνολογικά εργαλεία που θα τους επιτρέψουν να αναπτύξουν καινοτόμες και συμπεριληπτικές εκπαιδευτικές διαδικασίες.
Το CT : VR είναι καρπός της σποράς αυτής, και έτσι, κατά το τέλος Φεβρουαρίου, είχε έρθει η ώρα για την 2η Διακρατική Συνάντηση του έργου, στο δικό μας σπίτι αυτή τη φορά, στην Πάτρα. Οι εταίροι του έργου από την Σλοβενία, την Γαλλία, την Ισπανία, και φυσικά εμείς από την Ελλάδα, συγκεντρωθήκαμε με σκοπό να αξιολογήσουμε την πρόοδο του έργου μέχρι αυτή την στιγμή, καθώς και για να χαράξουμε ένα αναλυτικό σχέδιο για τα επόμενα βήματα που θα ακολουθήσουν. Οι λιγοστοί συνεργάτες μας οι οποίοι δεν γνωρίζονταν με τους υπόλοιπους από τυχόν συνεργασίες στην υλοποίηση άλλων project, δεν χρειάστηκαν πολύ χρόνο για να νιώσουν άνετα, να ανοιχτούν, και να γίνουν μέλη της ομάδας. Το δείπνο της Τετάρτης συνέβαλλε τα μέγιστα σε αυτό, άλλωστε μπροστά μας διαφαίνονταν δύο ημέρες σκληρής δουλειάς.
Μέρα 1η
Το δροσερό, ανοιξιάτικο πρωινό της Πέμπτης, μας βρήκε καθοδόν για τα γραφεία της p-consulting.gr, με τα laptops και τις σημειώσεις μας ανά χείρας, ανυπομονώντας για τον δεύτερο καφέ της μέρας. Η 1η μέρα ήταν αφιερωμένη στην αξιολόγηση της μέχρι τώρα προόδου του CT : VR, καθώς και στην οργάνωση των αμέσως επόμενων βημάτων. Εξετάσαμε αναλυτικά την ‘Έρευνα εργαλείων και μεθόδων Εικονικής Πραγματικότητας’, μέσω της οποίας η σύμπραξη μελέτησε και συνέλεξε καλές πρακτικές σχετικά με την εφαρμογή και ένταξη της Εικονικής Πραγματικότητας σε βαθμίδες εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ε.Ε. Η μελέτη, η οποία στην τελική της μορφή θα αποτελεί ένα έγγραφο 80 περίπου σελίδων, θα είναι χρήσιμη ως οδηγός εκπαιδευτικών και οργανισμών εκπαίδευσης ενηλίκων, οι οποίοι επιθυμούν να εντάξουν την τεχνολογία του VR στο εκπαιδευτικό τους πρόγραμμα.
Στην συνέχεια, εστιάσαμε στο ‘CT : VR – Πρόγραμμα Σπουδών’. Το περίπου 100 σελίδων έγγραφο θα αποτελεί, κατά την ολοκλήρωσή του, μία αναλυτική διαδικασία ένταξης υπαρχόντων εκπαιδευτικών προγραμμάτων VR στο εκάστοτε πρόγραμμα σπουδών, σε τρία επίπεδα: οργανωτικό, εκπαιδευτικό, συμμετεχόντων. Η 1η μέρα της συνάντησης έκλεισε με την οργάνωση του ‘CT : VR – Κατευθυντήριες Γραμμές με Video Tutorials’, το οποίο θα περιλαμβάνει περιπτώσεις ένταξης των VR/AR σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς. Οι περιπτώσεις αυτές θα συνοδεύονται από βίντεο οδηγιών, χρήσιμα για εκπαιδευτικούς ενηλίκων οι οποίοι θέλουν να εξετάσουν πρακτικά τις περιπτώσεις αυτές.
Μέρα 2η
Την 2η μέρα της συνάντησης, η σύμπραξη επικεντρώθηκε στους τρόπους και τις μεθόδους μέσω των οποίων το CT : VR θα έρθει σε επαφή με τα ενδιαφερόμενα μέρη. Εκπαιδευτικούς ενηλίκων, κέντρα εκπαίδευσης, ειδικούς εκπαίδευσης, μεταξύ άλλων. Βασικά κανάλια επικοινωνίας αποτελούν το Website του έργου, καθώς και τα social media αυτού, όπως επίσης και τα brochures, posters και Newsletters, με τα τελευταία να εκδίδονται αμέσως μετά την ολοκλήρωση του κάθε παραδοτέου, προς ενημέρωση του ενδιαφερόμενου κοινού. Αφού ο σχεδιασμός της επικοινωνίας του project ολοκληρώθηκε, συμφωνήσαμε τις επόμενες διαδικτυακές, αλλά και δια ζώσης συναντήσεις μας, αξιολογήσαμε τις δύο μέρες που μόλις είχαν φτάσει στο τέλος τους, και στην συνέχεια βάλαμε και επίσημα την σφραγίδα λήξης της 2ης Διακρατικής Συνάντησης του CT : VR. Τα χαμόγελα στα πρόσωπα όλων υποδήλωναν την ομαλή εξέλιξη και κατανόηση των πάντων.
Μέχρι Το Επόμενο
Η Άνοιξη είναι πάντοτε η εποχή της δημιουργίας και της ελευθερίας, και η συνάντησή μας δεν θα μπορούσε να έχει συμπέσει σε καλύτερη περίοδο. Πανέμορφα πράγματα είναι καθοδόν, και το μέλλον της εκπαίδευσης ενηλίκων, αλλά και της εκπαίδευσης εν γένει, διαγράφεται λαμπρό. Μέχρι το επόμενο!