Η εκπαίδευση και η ενίσχυση της διαδικασίας της μάθησης, είναι βαρύνουσας σημασίας, μιας και αφορούν άμεσα την εξέλιξη του ατόμου αλλά και μιας χώρας στο σύνολο της. Σε ένα περιβάλλον που αλλάζει συνεχώς και απαιτεί ευελιξία και προσαρμοστικότητα, η σημασία της μάθησης, και ειδικά της δια βίου μάθησης (lifelong learning), έρχεται στο προσκήνιο όλο και πιο συχνά.
Η μη τυπική και άτυπη εκπαίδευση, που ξεφεύγουν από τα πλαίσια του αυστηρού εκπαιδευτικού μοντέλου της τυπικής εκπαίδευσης, καταργούν τους ηλικιακούς, οικονομικούς, και ψυχολογικούς παράγοντες, που αποκλείουν τα άτομα από τη γνωστική διαδικασία.
Πλέον, είναι πιο εύκολο από ότι παλαιότερα, να αλλάξεις αντικείμενο σπουδών, να εξειδικευτείς σε κάτι νέο, και να αποκτάς συνεχώς νέες δεξιότητες.
Μη τυπική & άτυπη εκπαίδευση.
Η μη τυπική εκπαίδευση, διαφοροποιήθηκε σταδιακά από την κλασική εκπαιδευτική διαδικασία (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, τριτοβάθμια και τεταρτοβάθμια εκπαίδευση), έχοντας τρία ιδιαίτερα χαρακτηριστικά:
- την προσαρμογή στις ανάγκες συγκεκριμένων ομάδων
- την στόχευση σε ξεκάθαρα προκαθορισμένους σκοπούς, και
- την προσαρμοστικότητα μεθόδων και φορέων παροχής της γνώσης.
Παράλληλα με την μη τυπική εκπαίδευση, άρχισε και η άτυπη διαδικασία μάθησης, που αφορά την γνώση και την τεχνογνωσία που αποκτά το άτομο από εργασίες της καθημερινότητας (πχ εργασία), να θεωρείται ως μια μορφή εκπαίδευσης.
Η δια βίου μη τυπική και άτυπη εκπαίδευση, προσδίδει στα άτομα τα εφόδια να αξιοποιήσουν τις γνώσεις τους, ώστε να είναι παραγωγικά και ευέλικτα. Σε αυτό, έχει συμβάλει και η διάδοση της διαδικτυακής πληροφόρησης, που είναι αρωγός στην προώθηση της άτυπης μάθησης.
Όμως ένα βασικό ερώτημα παραμένει:
Πως αξιολογούμε τις δεξιότητες που αποκτούνται μέσω αυτών των διαδικασιών μάθησης;
Αξιολόγηση
Η αξιολόγηση των γνώσεων και των δεξιοτήτων είναι ένα πολύ καίριο σημείο για την αναγνώριση τόσο της τυπική όσο και της μη τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης. Γίνονται προσπάθειες για την εφαρμογή διαδικασιών αξιολόγησης, αλλά ειδικά στην Ελλάδα είναι σε αρχικό στάδιο.
To PROFI, που είναι ένα νέο Erasmus+ KA2 Έργο, στοχεύει στην ανάπτυξη ενός on-line εργαλείου που θα βοηθά τους σπουδαστές να κάνουν αυτό-αξιολόγηση τόσο στην τυπική όσο και την άτυπη εκπαίδευση. Μέσω του εργαλείου αυτού, οι σπουδαστές θα μπορούν να δημιουργήσουν έναν προσωπικό φάκελο δεξιοτήτων (e-portfolio).