Τα άτομα με κάποια μορφή αναπηρίας, και κυρίως εκείνα με προβλήματα στην κίνηση, αντιμετωπίζουν πολλές δυσκολίες στην καθημερινή τους ζωή. Η δυσκολία στη μετακίνηση, είναι ένας αποτρεπτικός παράγοντας για πολλές εργασίες της καθημερινότητας, και πολλές φορές οδηγεί στον αποκλεισμό από δραστηριότητες πολύ σημαντικές.
Μια δραστηριότητα, στην οποία τα άτομα με κινητικά προβλήματα, και όχι μόνο, βιώνουν αποκλεισμό, είναι η πρόσβαση στην εκπαίδευση. Η Ελλάδα είναι μια χώρα η οποία παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις στη παροχή υποδομών για την εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία.
Όσο το επίπεδο εκπαίδευσης αυξάνεται, τόσο η παρουσία – συμμετοχή ατόμων με αναπηρία (ειδικά μικρότερης ηλικίας), μειώνεται.
Το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ, σε συνεργασία με το «Παρατηρητήριο Θεμάτων Αναπηρίας» της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ), παρουσίασαν μια μελέτη με στοιχεία για το πως οι περιορισμοί και οι αναπηρίες επηρεάζουν την εκπαιδευτική πορεία του ατόμου («Βασικά μεγέθη Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης: Διακρίσεις και Ανισότητες στην Εκπαίδευση και στην Εργασία», Μάιος 2018).
Σύμφωνα με τη μελέτη, η Ελλάδα παρουσιάζει σημαντικές διαφορές σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ως προς την προσφορά υποδομών και ευκαιριών. Η ανισότητα στην Ελλάδα, σε ό,τι αφορά την πρόσβαση στην εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία, είναι ιδιαίτερα έντονη.
Τα άτομα με αναπηρία σταματούν τη φοίτηση σε χαμηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης, σε σχέση με τα άτομα χωρίς αναπηρία. Το γεγονός αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα άτομα με αναπηρία να έχουν σημαντικά χαμηλότερο μορφωτικό επίπεδο, υψηλότερα ποσοστά πρόωρης εγκατάλειψης της εκπαίδευσης και υψηλότερες τιμές στο δείκτη NEETs.
Στατιστικά Στοιχεία.
Άμεση απόρροια των παραπάνω είναι το υψηλό ποσοστό ανεργίας των ατόμων αυτών, το οποίο είναι από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα κατέχει τον υψηλότερο δείκτη ανεργίας (37,2%) στην ΕΕ-28 , για τα άτομα με περιορισμό/αναπηρία, ηλικίας από 16 έως & 64 ετών, και ταυτόχρονα το 2ο χαμηλότερο δείκτη απασχόλησής στη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα (30,5%). Με τη σειρά του, αυτό δημιουργεί μια αύξηση των δεικτών φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού.
Για να αντιστραφεί το κλίμα, θα πρέπει να γίνουν σημαντικές αλλαγές και προσπάθειες σε πολλά επίπεδα. Η πρόσβαση στη μόρφωση είναι δικαίωμα το οποίο δεν πρέπει να στερούνται τα άτομα με αναπηρία.
Η καθιέρωση ευέλικτων συστημάτων με τη βοήθεια της τεχνολογίας, θα μπορούσε να δώσει λύσεις σε κάποια από τα προβλήματα που υπάρχουν.