Κοιτώντας Το Πρόβλημα Κατάματα
Ποιος θέλει να αντιμετωπίζει και να διαχειρίζεται προβλήματα στη ζωή του; Και εννοούμε να τα αντιμετωπίσει πραγματικά, εκτιμώντας την κατάσταση, εξετάζοντας τα δεδομένα, προβλέποντας τα πιθανά αποτελέσματα και τις επιρροές που αυτά μπορεί να έχουν. Κανείς μας! Κάθε άλλο, προτιμάμε να περνάμε όμορφα και να απολαμβάνουμε τη ζωή, εκτός ίσως από τις φορές όπου το πρόβλημα μας ιντριγκάρει υπερβολικά για να το αφήσουμε στην ησυχία του. Και μην σκέφτεστε μόνο πραγματικά μεγάλα προβλήματα. Γενική καθαριότητα του σπιτιού, η οργάνωση, καθώς και η τήρηση του προγράμματος αυτού, της επερχόμενης εβδομάδας η οποία αφήνει την αίσθηση της εβδομάδας των παθών, ή μία σε βάθος συζήτηση με ένα δικό μας πρόσωπο, όχι μόνο για επιφανειακά ζητήματα, αλλά για τα δύσκολα, αυτά που πραγματικά μετράνε. Είναι μπλέξιμο! Όσες και όσοι είναι καλά στα μυαλά τους, θέλουν τα πράγματα απλά να κυλάνε απροβλημάτιστα, χωρίς να χρειάζεται να σπαταλάνε χρόνο και ενέργεια, ακόμη και αν αυτή η σκέψη είναι πολύ μακριά από την πραγματικότητα.
Γιατί είναι. Όλες/οι κάναμε κάποια στιγμή προχειροδουλειά ενώ είχαμε αναλάβει να καθαρίσουμε το σπίτι, και εννοείται αναγκαστήκαμε να το επαναλάβουμε, σωστά αυτή τη φορά. Προσπαθήσαμε να επιβιώσουμε από τις μάχες μίας δύσκολης εβδομάδας χωρίς οργάνωση, χωρίς αυτό να εξελιχθεί θετικά, και προφανώς, κάποια στιγμή της ζωής μας, σπρώξαμε τα υπάρχοντα προβλήματα κάτω από το χαλί, αντί να τα συζητήσουμε και να τα λύσουμε, και αυτό, όπως ήταν φυσικό, πήγε πραγματικά άσχημα.
Τα προβλήματα είναι προβλήματα, και για να σταματήσουν να μας στέκονται εμπόδιο, πρέπει να βουτήξουμε στα βαθιά, με πάθος, χωρίς επιφανειακές προσεγγίσεις, να κατανοήσουμε την κατάσταση, και να πολεμήσουμε να την αλλάξουμε. Διαφορετικά, η φάρσα είναι εναντίον μας.
Μοντέρνα Προβλήματα, Μοντέρνες Λύσεις
Λαμβάνοντας υπόψιν ότι η δομή της σημερινής Εκπαίδευσης έχει την δυνατότητα να μας δώσει μία εικόνα του κόσμου του μέλλοντος, μπορούμε ίσως εύκολα να προβλέψουμε τι μας περιμένει. Και αναλύοντας τα δεδομένα, φτάνουμε σε καλά και κακά νέα. Τα καλά πρώτα, ώστε να χτίσουμε αυτοπεποίθηση. Η Εκπαίδευση στο σήμερα, είναι πιο εκσυγχρονισμένη από ποτέ. Οι τελευταίες γενιές δεν διαιωνίζουν, ευτυχώς, το στείρο κυνήγι της καριέρας. Όχι ότι είναι ένας λάθος στόχος, το αντίθετο θα λέγαμε. Τα σημεία εστίασης όμως είναι που αλλάζουν, και από την κουλτούρα που επίτασσε ότι η Εκπαίδευση σημαίνει μόνο καριέρα, κοιτάζουν πλέον προς μία πιο ολιστική και συμπεριληπτική προσέγγιση· μίας Εκπαίδευσης όμως, η οποία φαίνεται να είναι αλυσοδεμένη.
Και τώρα τα κακά νέα. Οι πρακτικές, οι μεθοδολογίες, οι τρόποι και οι νόρμες που διαμορφώνουν την πραγματικότητα της Εκπαιδευτικής διαδικασίας, μοιάζουν να είναι κουρασμένες, παρωχημένες, τόσο ώστε να μην επιτρέπουν στον κόσμο της διδασκαλίας και της μάθησης να λάμψουν, και να γίνουν η καλύτερη έκδοση του εαυτού τους. Η συνθήκη αυτή, σε συνδυασμό με το χάος που συνόδευσε την έλευση του Covid, μας έφερε μπροστά από μία Εκπαίδευση, η οποία παρόλες τις προσπάθειες, δεν ήταν έτοιμη να αντιμετωπίσει την λαίλαπα που ερχόταν.
Αδιαμφισβήτητα, έγιναν και γίνονται σημαντικά βήματα, με σκοπό την αναβάθμιση των διαδικασιών. Η ψηφιοποίηση των Εκπαιδευτικών πρακτικών, είναι σίγουρα από τα πιο σημαντικά σημεία. Διαδικτυακές Εκπαιδευτικές πλατφόρμες, μαθητικά και φοιτητικά forum, Εκπαιδευτικές εφαρμογές με σκοπό την επικοινωνία, ψηφιακές τάξεις, και on-line μαθήματα. Από τη μία, η ψηφιοποίηση των διαδικασιών είναι το μέλλον της Εκπαίδευσης. Του κόσμου ολόκληρου για να είμαστε ειλικρινείς. Φάνηκε παρόλα αυτά, ότι τα παραπάνω δεν έλυσαν το πρόβλημα.
Και αυτό διότι, όπως αναφέρθηκε νωρίτερα, για να λυθεί ένα πρόβλημα, πρέπει να αποβάλλουμε την λογική της ¨επιφάνειας¨, και να ασχοληθούμε με την ουσία, επιχειρώντας βαθύ καθαρισμό.
Reimagine Distance Learning
Δεν υπάρχει κάτι για να καθαριστεί βεβαίως, αφού δεν αναφερόμαστε σε κάτι βρώμικο. Είναι απλά ένας ευφημισμός, που συμβολίζει τον επαναπροσδιορισμό των αναγκών, ώστε να οριοθετηθεί στη συνέχεια η λύση. Το Reimagine Distance Learning γεννήθηκε ακριβώς πάνω σε αυτό το σκεπτικό. Δεν εστιάζει αποκλειστικά στην ψηφιακή, εκπαιδευτική φαρέτρα, τα εργαλεία δηλαδή που αναπτύσσονται και ενσωματώνονται στην Εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς συχνά, οι παραδοσιακές μεθοδολογίες συγκρούονται με τα σύγχρονα εργαλεία. Αντιθέτως, εστιάζει στην ανάπτυξη μίας ευρύτερης, δημιουργικής, ψηφιακής, εκπαιδευτικής κουλτούρας, που δεν θα διαθέτει μόνο τα εργαλεία, αλλά και τις δεξιότητες, τις ικανότητες, και την τεχνογνωσία που απαιτείται, ώστε να δημιουργηθούν ποιοτικά και αναβαθμισμένα Εκπαιδευτικά μονοπάτια.
Με πολύ απλά λόγια, δεν είναι αρκετό να γνωρίζουν οι εκπαιδευτικοί να χρησιμοποιούν μία Εκπαιδευτική πλατφόρμα, ή να παραδίδουν το μάθημα τους διαδικτυακά. Είναι σίγουρα μεγάλης σημασίας, ειδικά στο σήμερα, όπου ο ψηφιακός κόσμος είναι αναπόσπαστο κομμάτι της Εκπαίδευσης. Αυτό όμως που εξίσου έχει σημασία, είναι να έχουν την δυνατότητα οι εκπαιδευτικοί να προσαρμόσουν το αντίστοιχο εκπαιδευτικό υλικό, να χτίσουν τις τάξεις τους καθώς και την διδακτική προσέγγιση τους πάνω στα νέα δεδομένα, με στόχο όχι μόνο να διατηρηθεί η ποιότητα των διαδικασιών, αλλά και να αναπτυχθούν καινοτόμες Εκπαιδευτικές μέθοδοι.
Instructional Design Methodology
To Instructional Design Methodology, ή αλλιώς η Μεθοδολογία Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, είναι ένα πεδίο που συνδυάζει την Εκπαίδευση και την Ψυχολογία, μαζί με Επικοινωνιακές μεθόδους, με σκοπό να αναπτύξει το πιο αποτελεσματικό και επαρκές πρόγραμμα σπουδών, για την αντίστοιχη ομάδα σπουδαστριών/ων. Το Instructional Design Methodology αναφέρεται στην προσέγγιση που επιλέγει ο σχεδιαστής, όταν αναπτύσσει ένα νέο σύστημα, στην προκειμένη περίπτωση Εκπαιδευτικό. Σίγουρα, η προσέγγιση μπορεί να διαφέρει ανά περίπτωση, οι μέθοδοι όμως είναι συνήθως κοινές όσον αφορά τις θεμελιώδεις αρχές τους, καθώς για να γεννηθούν, είναι απαραίτητη προϋπόθεση να γίνει εκτίμηση του χαρακτήρα και των αναγκών του κοινού στο οποίο απευθύνεται.
Εξασφαλίζεται έτσι, ότι οι εκπαιδευόμενοι αποκτούν γνώση η οποία όχι μόνο είναι χρήσιμη για τις/τους ίδιες/ίδιους, αλλά γίνεται και με τρόπους και μεθόδους, οι οποίες είναι αποτελεσματικές συγκεκριμένα προς αυτές/ους. Κατανοούν και συνδέονται έτσι άμεσα με το διδασκόμενο αντικείμενο.
Λαμβάνοντας υπόψιν τα παραπάνω, μπορούμε να δηλώσουμε ότι το Reimagine Distance Learning εστιάζει, όχι μόνο στις δυνατότητες των Εκπαιδευτικών να χρησιμοποιήσουν το εκάστοτε ψηφιακό εργαλείο, αλλά κυρίως στην δημιουργία μίας ψηφιακής Εκπαιδευτικής κουλτούρας, η οποία θα οδηγήσει εν τέλει σε καινοτόμα μονοπάτια εξ αποστάσεως Εκπαίδευσης και μάθησης.
Η Αρχή
Το Reimagine Distance Learning είναι κομμάτι μίας ευρύτερης προσπάθειας επαναπροσδιορισμού της Εκπαίδευσης ενηλίκων. Οραματιζόμαστε το μέλλον, την αλλαγή, έναν κόσμο δίχως όρια. Και για να ξεκινήσουμε τον δρόμο που οδηγεί στον κόσμο αυτό, η Εκπαίδευση είναι το σημείο εκκίνησης.