Μέθοδοι Διδασκαλίας στη Βάση Δεδομένων του FOCUS

Οι πρώτες δραστηριότητες των εταίρων μας για το έργο FOCUS επικεντρώθηκαν στη συλλογή καλών πρακτικών και μελετών καθώς και στη διεξαγωγή συνεντεύξεων με επαγγελματίες στον τομέα της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης που ασχολούνται με μαθητές 6-12 ετών με μαθησιακές δυσκολίες. Με τα δεδομένα που συλλέχθηκαν, το έργο μας αυτή τη στιγμή εργάζεται προς την ολοκλήρωση του πρώτου παραδοτέου μας, μιας Βάσης Δεδομένων στην ιστοσελίδα του FOCUS, η οποία θα παρέχει βοήθεια σε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές μέσω των μεθόδων και πρακτικών που κατάφεραν να συλλέξουν οι εταίροι μας.

Καθώς λοιπόν βρισκόμαστε εν αναμονή της ολοκλήρωσης της Βάσης Δεδομένων, ας εμβαθύνουμε στη σημαντικότερη μέθοδο που προέκυψε από την έρευνα της p-consulting.gr σε αναζήτηση χρήσιμων πρακτικών, τη νοητική χαρτογράφηση.

Η νοητική χαρτογράφηση είναι ένα οπτικό εργαλείο το οποίο βοηθά στην οργάνωση των πληροφοριών ενώνοντας διάφορες ιδέες γύρω από ένα κεντρικό θέμα. Ξεκινάει από μια βασική ιδέα στο κέντρο και επεκτείνεται με σχετικές με αυτήν ιδέες όπως τα κλαδιά ενός δέντρου. Το κάθε κλαδί συμπεριλαμβάνει λέξεις-κλειδιά, εικόνες ή σύμβολα τα οποία καθορίζει ο ίδιος ο μαθητής σύμφωνα με το πώς λειτουργεί ο δικός του εγκέφαλος και η δική του μνήμη. Με αυτόν τον τρόπο, μεγάλα κομμάτια πληροφοριών διασπώνται σε μικρότερα, πιο διαχειρίσιμα, βοηθώντας έτσι τον μαθητή στη συγκράτηση της πληροφορίας αλλά και στη δημιουργική σκέψη.

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες επωφελούνται ιδιαιτέρως αυτής της μεθόδου για αρκετούς λόγους. Ο κυριότερος είναι διότι βοηθά να απλοποιηθούν πολύπλοκα γλωσσικά φαινόμενα. Σπάζοντας, για παράδειγμα, ένα γραμματικό φαινόμενο σε πολλά μικρά κομμάτια, με τον τρόπο που ο ίδιος ο μαθητής το αντιλαμβάνεται, γίνεται απευθείας πιο εύκολα επεξεργάσιμο και επομένως κατανοητό. Έτσι ο μαθητής έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να το θυμάται και συνεπώς να το χρησιμοποιήσει.

Το δεύτερο πιο σημαντικό όφελος των νοητικών χαρτών είναι η πολυαισθητηριακή μάθηση. Ο συνδυασμός οπτικών στοιχείων με δημιουργία του χάρτη με τα χέρια και με την προφορική αφήγηση καθώς οι μαθητές εξηγούν τους χάρτες τους μεγαλόφωνα, αξιοποιεί και χρησιμοποιεί διάφορους τρόπους μάθησης.

Τέλος, οι νοητικοί χάρτες ενθαρρύνουν τη δημιουργικότητα και την ενεργό συμμετοχή. Η διαδικασία της δημιουργίας ενός χάρτη επιλέγοντας χρώματα, προσθέτοντας εικόνες και σχεδιάζοντας τις συνδέσεις, κάνει τη μάθηση διαδραστική. Αυτή η δημιουργική συμμετοχή βοηθά τους μαθητές να αποκτούν τη γλώσσα πιο αποτελεσματικά καθώς οι ίδιοι δίνουν σχήμα στη μαθησιακή διαδικασία.

Αυτή τη μέθοδο και πολλές ακόμα θα μπορείτε να βρείτε σε λίγο καιρό στην ιστοσελίδα του έργου FOCUS. Οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν τη δυνατότητα να ενημερωθούν για πολλές νέες αλλά και παλαιότερες μεθόδους έτσι ώστε να κρατήσουν εκείνες που θεωρούν ότι θα βοηθήσουν τους ίδιους αλλά και τους μαθητές τους.

Μείνετε συντονισμένοι για τις νεότερες εξελίξεις.

Scroll to Top