build-measure-learn
Ο όρος “Lean” χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τον John Krafcik σε ένα άρθρο του το 1988, που ονομαζόταν “Triumph of the Lean Production System”. Ο Krafcik εργάστηκε ως μηχανικός ποιότητας στο NUMMI, το κοινό εργοστάσιο της Toyota και GM στην Καλιφόρνια, πριν πάρει το μεταπτυχιακό του δίπλωμα από το MIT. Χρησιμοποίησε τον όρο «lean manufacture», για να αναφερθεί σε μια μεθοδολογία παραγωγής προϊόντων και υπηρεσιών. Η μεθοδολογία αυτή, επικεντρώνεται στην εξάλειψη των αποβλήτων και τη βελτίωση της εμπειρίας του καταναλωτή.
Είναι σημαντικό, να αναφερθούμε και σε έναν όρο που συνδέεται με το «lean manufacture» και μέχρι σήμερα είναι αρκετά δημοφιλής, όσον αφορά τον σχεδιασμό. Ο όρος Kanban προέκυψε από το έργο Toyota Lean, και είναι μια ιαπωνική λέξη η οποία σημαίνει σύντομα. Η κύρια ιδέα πίσω από το Kanban, είναι να αποφευχθεί η έναρξη περισσότερων δραστηριοτήτων από αυτών που μπορούν να ολοκληρωθούν.
Ο Lean τρόπος παραγωγής που άλλαξε ολοκληρωτικά τις βιομηχανίες του 80, έρχεται να αλλάξει και ένα καινούριο είδος βιομηχανίας γνωστό ως “startup industry”.
Το κίνημα “Lean Startup” υποστηρίζει ότι οι βασικές αρχές «lean manufacture» και Kanban, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη βελτίωση των διαδικασιών επιχειρηματικότητας. Οι σημαντικότεροι υποστηρικτές του κινήματος, είναι ο Steve Blank με το “Customer Development Method” (2005), ο Eric Ries με το “Lean Startup” (2001) και ο Alexander Osterwalder/Yves Pigneur (2009) με το “Business Model Generation”.
Η βασική ιδέα πίσω από το κίνημα Lean Startup είναι ότι η καινοτομία στις επιχειρήσεις, συνδέεται με σημαντική αβεβαιότητα. Επομένως, δεν αποτελεί την καλύτερη δυνατή κίνηση να χρησιμοποιούνται σημαντικοί πόροι και γίνεται δέσμευση για ένα προϊόν ή ένα επιχειρηματικό μοντέλο πριν δοκιμαστούν οι παραδοχές της επιχείρησης στην αγορά.
Για να αποφευχθεί η σπατάλη χρόνου και πόρων για τη δημιουργία προϊόντων που η αγορά απλά δεν θέλει, ο Eric Ries προτείνει την ανάπτυξη ενός ελάχιστου βιώσιμου προϊόντος (MVP). Πρόκειται για ένα πρωτότυπο, που έχει επαρκή λειτουργικότητα για να δοκιμαστεί από την αγορά, αλλά δεν κοστίζει πολλά για να αναπτυχθεί. Το πρωτότυπο κυκλοφορεί στη συνέχεια στην αγορά, με σκοπό να δοκιμάσει τις θεμελιώδεις προϋποθέσεις για την επιτυχία του.
Ακολουθώντας την μεθοδολογία “Build – Measure – Learn” o Eric Ries υποστηρίζει ότι το τελικό προϊόν που θα βγει στην αγορά θα είναι ακριβώς αυτό που χρειάζεται ο καταναλωτής.
Build
Φτιάχνοντας ένα MVP, μια επιχείρηση μπορεί να δοκιμάσει τις υποθέσεις της για την αγορά που θέλει να λανσάρει το προϊόν της. Ένα MVP έχει μόνο τα απαραίτητα χαρακτηριστικά λειτουργίας και κατασκευάζεται με το μικρότερο δυνατό κόστος. Πολλές φορές, οι επιχειρήσεις τεχνολογίας φτιάχνουν περισσότερα από ένα MVP, για να κάνουν περισσότερες μετρήσεις σε μικρότερο χρονικό διάστημα και να προωθήσουν πιο γρήγορα ένα ολοκληρωμένο προϊόν στην αγορά.
Measure
Είναι πολύ σημαντικό οι επιχειρήσεις να δίνουν ποιοτικό χρόνο στη διαδικασία της μέτρησης και ανάλυσης των αποτελεσμάτων. Με αυτό το βήμα, και με μια lean διαδικασία ανάπτυξης ενός προϊόντος, οι εταιρίες μπορούν να καταλάβουν πραγματικά αν το MVP τους είχε αξία και τι πρέπει να βελτιώσουν. Επίσης, πρέπει να επικεντρώνονται και σε σημαντικούς δείκτες απόδοσης, κυρίως αυτούς που καθώς αυξάνονται, αυξάνεται και η ζήτηση του προϊόντος.
Learn
Το τελευταίο βήμα αυτής της επαναλαμβανόμενης διαδικασίας είναι το βήμα της κατανόησης. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων δίνει κάποια συμπεράσματα στα οποία πρέπει να βασιστούν οι μελλοντικές αποφάσεις για το προϊόν. Κάποιες φορές, αυτό είναι το δυσκολότερο βήμα της όλης διαδικασίας, γιατί τα αποτελέσματα μπορεί να μην είναι και τόσο ενθαρρυντικά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, να γίνει μια αλλαγή στρατηγικής (pivot). Κρατώντας σταθερό το όραμα και τις αρχές της επιχείρησης απέναντι στον καταναλωτή, η εταιρία θα πρέπει να αλλάξει κατεύθυνση για να ικανοποιήσει τις ανάγκες τις αγοράς.
Στην Ελλάδα του σήμερα:
Πολλές ομάδες ατόμων αποφασίζουν να ξεκινήσουν ένα startup project, όχι από τάση αλλά από ανάγκη. Τις περισσότερες φορές οι οικονομικοί πόροι είναι περιορισμένοι και ο χρόνος ελάχιστος. Η μεθοδολογία «Lean Startup» βοηθά όλες αυτές τις ομάδες να κατανοήσουν την αγορά γρήγορα και οικονομικά. Δεν σημαίνει πως όλες αυτές οι ομάδες θα τα καταφέρουν να πετύχουν, διότι μην ξεχνάμε ένα startup project βασίζεται σε υποθέσεις για την αγορά. Τα περισσότερα προϊόντα που καταφέρνουν να επιβιώσουν, είναι τελικά και αυτά που η αγορά έχει ανάγκη. Αυτή είναι και η κεντρική ιδέα του “Lean Startup”.
Η αλλαγή πλεύσης μιας επιχείρησης, είτε αυτή είναι μεγάλη είτε είναι μικρή, εμπεριέχει μεγάλο ρίσκο. Το ρίσκο όμως είναι αυτό που οδηγεί πολλές φορές στην μεγάλη επιτυχία και την ανατροπή των δεδομένων της αγοράς. Με την κατάλληλη στρατηγική και μεθοδολογία, η επιτυχία είναι ένα βήμα πιο κοντά!
Ε.Λ. & Α.Π.