καινοτομία & επιχειρηματικότητα

Ποια είναι η σημασία της καινοτομίας στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον;


Η καινοτομία είναι μια έννοια που έχει διαδοθεί ευρέως τα τελευταία χρόνια, και χρησιμοποιείται εξίσου συχνά για οτιδήποτε νέο και διαφορετικό. Σε κάθε εκδήλωση και συνάντηση που αφορά την επιχειρηματικότητα και την ανάπτυξη, η λέξη καινοτομία, είναι αν όχι ο πρωταγωνιστής, αυτό που έλκει το περισσότερο ενδιαφέρον. Επιπλέον τον τελευταίο καιρό τείνει να γίνει συνώνυμη με αυτή της έννοιας των “startup” επιχειρήσεων.

Τόσο η καινοτομία όσο και οι startup επιχειρήσεις, έχουν γίνει πολύ “hot” όροι στο επιχειρηματικό περιβάλλον. Η χρήση τους έχει γίνει δημοφιλής και έχει διαδοθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε να τις χρησιμοποιούν ακόμα και άτομα που έχουν τόση σχέση με την επιχειρηματικότητα,όση ο Steve Jobs με τον συντηρητισμό.

Θα μπορούσε κάποιος να αναλύει επί ώρες τι είναι καινοτομία, πως εφαρμόζεται, που την συναντάμε κ.λπ. Τι είναι όμως πραγματικά η καινοτομία;

Αυτό που περιγράφεται σαν καινοτομία στο επιχειρηματικό κόσμο, είναι ο νέος τρόπος με τον οποίο κάνεις κάτι και αυτό είναι πιο αποτελεσματικό και αποδοτικό. Για τον καθένα όμως, η έννοια καινοτομία είναι ξεχωριστή και ιδιαίτερη. Κάτι το οποίο είναι καινοτόμο για κάποιον, για κάποιον άλλο μπορεί να μην είναι και τόσο νέο ή αποτελεσματικό.

Η καινοτομία διακρίνεται από δυο σκέλη. Το πρώτο σκέλος αφορά τον εντοπισμός της, και το δεύτερο την εφαρμογή της.

Οι StartUp επιχειρήσεις είναι η απόρροια του δεύτερου σκέλους της καινοτομίας. Το δεύτερο σκέλος είναι αυτό που επιδέχεται όλες τις παρεμβάσεις. Επιδέχεται συμβουλές, mentoring, χρηματοδότηση, marketing, ανάπτυξη, τροποποίηση, τα πάντα. Το πρώτο σκέλος, δεν επιδέχεται τίποτα. Αυτό είναι που κάνει την καινοτομία δύσκολη, ιδιαίτερη και ταυτόχρονα γοητευτική. Γιατί για να φτάσεις στο δεύτερο σκέλος και να χρησιμοποιήσεις όλα τα παραπάνω εργαλεία, πρέπει να περάσεις από το πρώτο, με μόνο εργαλείο το μυαλό και τη φαντασία σου.

Στον 21ο αιώνα, στον αιώνα της πληροφορίας, τα πάντα μπορούν να διδαχθούν εκτός από τη φαντασία. Όσες προσπάθειες κι αν γίνονται προς αυτή την κατεύθυνση ποτέ δεν θα μπορέσει κάποιος που δεν έχει φαντασία, να την αποκτήσει μέσα από την εκπαίδευση.

Στην πραγματικότητα, η φαντασία και η δημιουργική σκέψη σε οδηγεί στο πρώτο σκέλος της καινοτομίας.

Η φαντασία δεν σε βοηθάει μόνο να δεις την επιχειρηματικότητα σαν μια γραμμή της ιστορίας από το παρελθόν μέχρι το σήμερα, είναι αυτή, που σε ανεβάζει ψηλά για να δεις και την συνέχεια της γραμμής στο μέλλον. Γιατί, για να δεις το αύριο πρέπει να δεις από ψηλά την γραμμή του χρόνου, την ιστορία, τις αλλαγές, τις μεταλλάξεις, την πορεία, τις ανάγκες, το σήμερα.

Βλέποντας όλα αυτά, θα δεις στο αύριο την καινοτομία, και όταν την εντοπίσεις θα έχεις αρχίσει να ξεδιπλώνεις το νήμα που θα σε οδηγήσει στο δεύτερο σκέλος και από εκεί σε μία δική σου νέα startup επιχείρηση. Ο δρόμος για την καινοτομία είναι δύσκολος, αλλά και η ανταμοιβή ανάλογη της δυσκολίας του.

Π.Γ.Α. & Γ. Τ.